23. sep
Åpen hele uka: Dagligvarebutikken på Tangen ligger rett ved avkjøringen fra E6. Coop-butikken er på 650 kvadratmeter, men gjøres om til en «Brustad-bu» på 100 kvadratmeter hver søndag. Med unntak av søndag (14 timer) er matbutikken åpen 16 timer i døgnet. – Denne butikken har ikke noe nærmarked å spille på. Dette er derfor en trafikkrelatert butikk med trafikkbasert omsetning, sier Olav Rønningen, administrerende direktør i Coop Innlandet.
 
Dal og Kløfta får nei, men Tangen fikk ja
I Stange er det greit med fullverdig dagligvarehandel langs E6. I Eidsvoll og Ullensaker får de ikke lov. – Uhørt og urettferdig, sier Tim Holmvik.

Publisert: 03.jan.2018 21:00
Oppdatert: 03.jan.2018 21:09

1. nyttårsdag 2018: EUB passerer Coop sin nye dagligvarebutikk helt inntil E6 på Tangen i Stange. Matbutikken er på 650 kvadratmeter, og har som mål å fenge hytteturistene som kjører E6 og befolkningen sør i Stange.

– Det er en fullverdig dagligvarebutikk, også gjøres den om til «Brustadbu» på 100 kvadratmeter på søndagene. Vi åpnet 6. juli i fjor, sier Olav Rønningen til EUB, administrerende direktør i Coop Innlandet. Matbutikken sysselsetter 15 ansatte alene. I tillegg ligger det både Burger King og Circle K-stasjon der. Tangen Dyrepark ligger like bak.

– Denne butikken har ikke noe nærmarked å spille på. Dette er derfor en trafikkrelatert butikk med trafikkbasert omsetning. Vi har på mange måter to liv; fra mandag til torsdag og E6-hyttetrafikken fra torsdag til søndag. Vi gjør 75 prosent av omsetningen i sistnevnte tidsrom, sier han.

Nei i Ullensaker og Eidsvoll

3. januar 2018: På Kløfta og Dal jobbes det aktivt med å utvikle to næringsområder, og begge steder ønsker aktørene å bygge den nye aktiviteten rundt dagligvarehandel. Men der har sentrale myndigheter stukket kjepper i hjulene. Utviklingen har dermed bremset opp – på ubestemt tid. På østsiden av E6 på Kløfta er det Statens vegvesen som har sagt nei til dagligvare.

– Vi har kranglet med Statens vegvesen, og hadde senest i desember et møte i sakens anledning. Vi etterlyser likebehandling, og forstår ikke logikken i vurderingene. Hvorfor er det greit å ha matbutikk ved E6 i en kommune i ett fylke, men ikke i en annen kommune i nabofylket? Det er et stort tankekors. I mitt hode har Ullensaker, Eidsvoll og Stange samme forutsetninger for utvikling på helt sammenlignbare tomter, sier Ullensaker-ordfører Tom Staahle.

Dal Handelspark ved E6 i Eidsvoll kommune er under planlegging. Der innstilte rådmannen på å tillate matbutikk, men dette har møtt kraftig motbør fra Fylkesmannen, fylkeskommunen og Statens vegvesen.

– Hvert fylke har sine formålsplaner om hva som skal drives på enkelte områder, og de definerer dette ulikt. For oss framstår det som uhørt og urettferdig at dette praktiseres forskjellig fra fylke til fylke, sier Tim Holmvik, prosjektansvarlig for Dalkrysset AS.

150.000 personer i nærheten

Fylkesmannen har i sine uttalelser vært opptatt av at handelskonsepter som utvikles bør lokaliseres slik at det bidrar til utvikling av tettstedssentre.

–Du skal lete lenge for å finne et mer sentralt tomteområde. Ti minutter med bil fra handelsparken bor det 150.000 mennesker og 20 minutter nærmer du deg 350.000. Vår virksomhet vil belaste vegsystemet minimalt. Vegvesenet har brukt flere titalls millioner på den nye rundkjøringen, og da er det bare rett og rimelig at den benyttes. Det er også et poeng at vi i vår region vokser med flere tusen innbyggere hvert år. Det betyr at det er befolkningsgrunnlag som forsvarer utvikling på slike tomteområder, sier Holmvik.

Stange-ordfører Nils Røhne forstår spørsmålene som reises.

– I forkant av opprettelsen av matbutikken ved E6 på Tangen var det en meget lang prosess. Det startet tilbake i 2007, og aktørene bak har jobbet hardt opp mot fylkeskommunale myndigheter. Matbutikken ligger i et område som er planlagt til betydelig utvikling av boliger. Dette er sett på som en del av utviklingen av Stange sør, sier Røhne.

– Det er sammenlignbare planer både i Eidsvoll og Ullensaker kommuner. Tenker du at det bør være likebehandling fra fylke til fylke og kommune til kommune?

– Det finnes et regelverk, også viser dette at det er et visst handlingsrom innenfor det. Det vil være en skjønnsmessig vurdering fra fylke til fylke. Men jeg forstår godt at spørsmålet stilles.

– Tomteområdet på Tangen er satt av til næringsformål i miljø, areal og transportplanen. Handelsdelen har kommet som en følge av eksisterende aktivitet der. Men vi har i våre uttalelser påpekt at det kan være uheldig, blant annet for Tangen sentrum, at det kommer detaljhandel i dette området. Til syvende og sist var det Stange kommune som godkjente planene, sier Inger Nes, seniorrådgiver i Miljøvernavdelingen hos Fylkesmannen i Hedmark.

– Må ha utviklingen i sentrum

Fylkesvaraordfører Lars Salvesen (KrF) sier det er helt naturlig å si nei til dagligvarebutikker ved E6 i Oslo og Akershus.

– I Oslo og Akershus er det folk, og vi har blitt pålagt av Regjeringen og Stortinget å lage en felles regional plan for all transport. Bakgrunnen er at vi ønsker å forsterke de naturlige knutepunktene som er. Hadde vi fortsatt med den samme utviklingen, ville det skapt enda større trafikk- og miljøproblemer enn vi allerede har. Hedmark sliter med befolkningsveksten. Det kan være noe av begrunnelsen for dette.

– Forstår du at en del stiller spørsmål ved dette?

– Ja, det har jeg forståelse for. Men vi er en vekstregion, og jeg mener Hedmark heller burde praktisere samme regler som oss. Vi ville skapt oss et større problem ved å spre utviklingen utover. Det bor ikke så mye folk på selve E6. Vi må heller ha butikker der folk bor, sier Salvesen.

 
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no