26. sep
KANSKJE: Neste år begynner kanskje arbeidet med å legge dobbeltsporet helt til Eidsvoll. Foto: Knut Øsmundset
 
Det blir byggestart på nytt dobbeltspor
I statsbudsjettet for 2018 er det avsatt 3,8 milliarder kroner til videre utbygging og planlegging av nye InterCity-prosjekter på Østlandet.

Publisert: 12.okt.2017 13:00
Oppdatert: 12.okt.2017 14:28

Som kjent er det ikke dobbeltspor på Gardermobanen og Dovrebanen hele veien mellom Eidsvoll og Oslo. En liten bit mellom Eidsvoll Verk og Eidsvoll stasjoner fikk bare enkeltspor da banen ble bygd. Dette kan endres neste år, men statsbudsjettet lover ingenting.

– Det legges opp til mulig anleggsstart for to nye utbyggingsprosjekter på InterCity-strekningene i 2018: Venjar-Eidsvoll – Langset på Dovrebanen og Sandbukta-Moss-Såstad på Østfoldbanen, heter det.

Videre er 1,9 milliarder kroner av foreslått bevilgning til planlegging satt av til rasjonell fremdrift for pågående utbyggingsprosjekter og 1,9 milliarder kroner til videre planlegging av nye InterCity-strekninger, inkludert Ringeriksbanen mellom Sandvika og Hønefoss. I 2018 er det planlagt åpning av det nye dobbeltsporet mellom Farriseidet og Porsgrunn på Vestfoldbanen.

LES OGSÅ: Bygging av ny jernbanebru stenger for Skibladner

 
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no