25. sep
SAKTE. Togene på det kliss nye dobbeltsporet langs Mjøsa kan ikke holde toppfart.
 
Kan ikke holde toppfart
EIDSVOLL. Ujevnheter på kjøreledningen langs Mjøsa gjør at togene bare kan holde 130 kilometer i timen, istedenfor 200.

Publisert: 31.mar.2017 09:41
Oppdatert: 31.mar.2017 09:49

Togene som kjører på det nye dobbeltsporet langs Mjøsa skulle holdt opptil 200 kilometer, men nå er farten satt ned på flere strekninger. Dette skjedde etter at de i februar ble oppdaget ujevnheter på kjøreledningen. Siden da har togene kjørt i 130 kilometer i timen, melder P4.

Vet ikke hvorfor

– Feilen ble oppdaget etter at togene hadde kjørt med maksfart i et par måneder, sier kommunikasjonsrådgiver Olav Nordli i Bane Nor.

De valgte da å sette ned farten for å unngå belastninger og skader.

– Vi vet ikke årsaken, men vi jobber med å finne ut av det og har tilkalt ekspertise fra Tyskland, sier Nordli til P4 Nyhetene.

Bane Nor håper å få rapport fra de tyske ekspertene rundt påske så de kan starte jobben med å utbedre feilen. Fram til da vet de ikke hvor lang tid jobben vil ta, eller hvor mye det vil koste. Nordli sier passasjerene ikke vil merke feilen i stor grad, siden togene bare blir forsinket med mellom to og tre minutter.

SKUFFELSE

– Det må være en skuffelse for passasjerene at det nye dobbeltsporet ved Mjøsa ikke tåler å kjøre i 200 kilometer i timen slik det ble bygd for, sier Aps samferdselspolitiske talsmann Eirik Sivertsen, som er første nestleder i transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget.

– Når en bygger denne type ting kan det oppsto feil, men jeg håper Bane Nor nå rydder opp så snart som mulig, påpeker han.

MILLIARDKOSTNAD

Det nye dobbeltsporet langs Mjøsa åpnet for trafikk 1. desember 2015. Det ble bygd samtidig med den nye motorveien i det som kalles Fellesprosjektet E6-Dovrebanen. Totalt har dette kostet elleve milliarder kroner så langt, omtrent halvparten er relatert til jernbaneutbyggingen.

Bane Nor oppdaget ujevnhetene under en rutinekontroll.

– Vi har satt ned hastigheten fra 200 til 130 kilometer i timen fram til vi har fått en tredjepart til å sjekke dette, sier kommunikasjonsansvarlig Hilde Marie Braaten, til Teknisk Ukeblad.

Bane Nor kjenner ikke til om det har oppstått skader på materiell, som følge av ujevnheten.

NSB sier til TU at de ikke har noen indikasjoner på at ujevnhetene har skadet deres tog.

– Vi har ikke merket disse ujevnhetene, da disse er slik art at de er isolert til kjøreledningen og således ikke påvirker togets komfort. Vi har heller ikke merket svikt i strømtilførselen på grunn av dette, skriver kommunikasjonsrådgiver Gina Scholz.

Flere problemer

Strekningen langs Mjøsa er ikke den eneste med redusert hastighet. TU har meldt om problemer med at togene rister gjennom den nye tunnelen Holmestrandporten. Også der er hastigheten satt ned og det kan i verste fall vare til august.

LES OGSÅ: Ordfører John-Erik Vika: - Det gjør kommunen vår attraktiv

 
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no