13. nov
 
Amund og medstudentene i verdenstoppen med elektrisk fartsmonster
Amund Fjøsne (23) fra Feiring har vært med å bygge en helelektrisk racerbil med en motor på hvert hjul. Nylig kom han på 2. plass i verdens mest prestisjetunge konkurranse for ingeniørstudenter.

Publisert: 04.sep.2018 20:30
Oppdatert: 04.sep.2018 15:20

Amund Fjøsne (23) fra Feiring er ingeniørstudent på NTNU i Trondheim. Han har vært med å designe og bygge en helelektrisk racerbil, med fire motorer – en til hvert hjul. For det prosjektet hentet han hjem andreplassen i Formula Student, verdens mest prestisjetunge konkurranse for ingeniørstudenter innen motorsport.

– Det er noe av det større jeg har opplevd, sier Fjøsne.

Fire elektriske motorer

Fjøsne har ikke gjort alt alene, men har hatt ansvaret for alt det elektriske i racerbilen.

Intet mindre enn 32 egenutviklede kretskort, som kjører på egenutviklet software, sørger blant annet for at de fire motorene spinner hjulene i riktig hastighet.

– En motor på hvert hjul gjør at du kan styre hastigheten til hvert hjul individuelt, slik at du kan gi mer gass til ytterhjulene i en sving, forklarer ingeniørstudenten.

Konkurransen

Konkurransen er i to deler. Den ene delen er en ren fartskonkurranse, hvor bilen blir testet mot andre sjåfører.

– Vi har fem sjåfører som også er medlem av organisasjonen Revolv NTNU, forteller Fjøsne.

Den andre delen er en såkalt statisk del, der alle designvalg blir presentert for dommere fra Formel 1, BMW, Audi eller lignende.

– Vi antok at vi ville komme på topp tre. De ropte først opp tredjeplassen, og da var jeg en blanding mellom veldig glad, og livredd for at vi havna på fjerde, sier Fjøsne.

Men de kom på andreplass, og det er Revolve NTNU strålende fornøyd med. Derimot vet de ikke helt hva som gjorde at de nådde så høyt opp i år.

– Vi har prøvd å få det til i mange år, men vi er litt usikre på hva det var vi gjorde riktig denne gangen. Vi forbedra en del kritiske punkter, for å få en raskere bil generelt, sier han.

bidragsytere

Studenter fra Revolve NTNU er hvert år med å designe, produsere, teste og konkurrere med en helelektrisk racerbil. Det er ikke billig.

– Kontantbudsjettet er på rett over en million kroner. I tillegg kommer maskintid for støping hos Kongsberg Gruppen, 3D-print av titan og så videre. Det er mange dyre løsninger, som vi får sponsa gjennom samarbeidspartnerne våre, forklarer Fjøsne.

 
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no