20. nov
 
Krever fornybart drivstoff for å frakte søppel
Hvert år leverer Øras 10.000 tonn med husholdningsavfall til forbrenning. Framover skal alle trailerne som frakter restavfall ut portene hos renovasjonsselskapet gå på fornybart drivstoff.

Publisert: 14.mar.2018 19:00
Oppdatert: 17.mar.2018 17:13

Snøen drysser lett ned over Øvre Romerike Avfallsselskap – ØRAS – i Mogreina. Ute på anlegget jobber fagarbeider Kim Godtland iherdig med hjullasteren. Foreløpig går denne og øvrige maskiner i det interkommunale selskapet på fossilt drivstoff. Men nå er en stor endring på trappene.

– Da vi lyste ut et eksternt anbud for transport av restavfall, vektet vi miljø og kvalitet like mye som pris, sier Trym Denvik, daglig leder for ØRAS.

– Når vi stiller slike krav til andre kan vi ikke være noe dårligere selv. I løpet av året regner vi med å starte et prøveprosjekt på bruk av fornybart drivstoff på vår egen maskinpark, sier Denvik.

Totalt fikk de inn elleve anbudstilbud – fra fem forskjellige aktører. Til slutt falt valget på Rekom AS. Avtalen er verdt seks-sju millioner kroner i året, ifølge Denvik.

Opptatt av klimaregnskap

– Restavfallet skal fortsatt fraktes herfra til Åmotfors i Sverige. Det er en kjøreavstand på cirka 12 mil – én veg. Vi leverer cirka 10.000 tonn husholdningsavfall til forbrenning hvert år. Dette tilsvarer åtte-ti trailere i uka. Det er viktig og helt nødvendig for oss, som har et klimaregnskap og ønsker å være så miljøvennlige som mulig, at dette skjer på en så miljøvennlig måte som overhodet mulig, sier Denvik.

Under miljøfanen i anbudet ble type sluttbehandling, virkningsgrad i forbrenningsanlegget, aske- og restprodukthåndtering, avstand til behandlings- og forbrenningsanlegg og bruk av fornybart drivstoff på trailerne kriteriene som ble vektlagt.

– Det var en ganske møysommelig prosess å velge riktig leverandør ut fra de premissene vi hadde satt. Pris er det enkleste å forholde seg til, men det var også avgjørende at vi klarte å vekte de forskjellige miljøkriteriene på en fornuftig måte, poengterer Denvik.

Alt tyder på at de lyktes godt med dette arbeidet, og da fristen gikk ut hadde ingen klaget på anbudsvalget. Det var for øvrig Øvre Romerike Innkjøpssamarbeid (ØRIK) som sto for den formelle delen av prosessen.

– Samtlige tilbud inneholdt bruk av fornybart drivstoff i transporten. I denne sammenhengen er det snakk om to aktuelle typer; Biogass og HVO-diesel, som er syntetisk fornybar diesel. Rekom AS kom best ut, både på pris og miljø, sier Denvik.

Rekom AS har nå bestilt en ny trekkvogn som skal gå på biogass. Denne skal etter planen være på plass 1. august. I mellomtiden vil transporten skje i kjøretøyer med fornybar diesel. Avtalen som er inngått er på to år – med opsjon på ytterligere to.

Restavfallet må raskt ut

– Et miljøvennlig fokus er en del av vår filosofi og strategi i forhold til alt vi driver med. Vi tenker hele tiden på å redusere klimagassutslippene våre og CO₂-avtrykket i alle aktiviteter vi gjør, sier Denvik.

Han bekrefter at også andre forbrenningsanlegg – med kortere kjøreavstand – var aktuelle i forbindelse med anbudsvalget.

– Forbrenningsanlegg i Oslo og Sarpsborg var inne i bildet. Prisen ved mottaksanleggene var en del høyere enn i Åmotfors. Svenskene kan i tillegg ta imot restavfall hele året. De leverer også prosessvarme til en treforedlingsbedrift. For oss er det viktig å få restavfallet like fort ut som det kommer inn, sier Trym Denvik.

Ute på ØRAS-tomta kommer Kim Godtland kjørende en ny runde. Hjullasteren er nok en gang fullstappet med en restavfallsposer. Snart går yrkessjåførens ferd til Åmotfors på miljøvennlig vis ved hjelp av fornybart drivstoff.

 
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no