14. nov
Tredje rullebane: Spørsmålet om det kommer en tredje rullebane på Oslo Lufthavn engasjerer mange.
 
Krever nøytral utredning av tredje rullebane
Akershus Frp vil kreve en full og uhildet konsekvensutredning av behovet for ny tredje rullebane ved Oslo Lufthavn.

Publisert: 04.feb.2018 12:00
Oppdatert: 02.feb.2018 14:10

Det ble vedtatt på fylkesårsmøtet nylig. Akershus Frp ber nå Stortingsgruppen ta grep. De mener konsekvensutredningen må baseres på følgende: Trafikkgrunnlag, trafikkutvikling, samfunnsøkonomiske konsekvenser, konsekvenser for berørte privatpersoner, offentlige instanser og næringsliv.

– Graverende feil

Akershus Frp ber også Stortingsgruppen arbeide for at Staten sikrer forutsigbarhet og umiddelbart avklarer hvilke innløsningstiltak som iverksettes for de berørte og hvilke konkrete bidrag Staten vil komme med av avbøtende tiltak for dem som rammes av en tredje rullebane i boområder som Sand, Mogreina, Lie og Jessheim vest. Forslagene ble fremmet av Frp i Ullensaker og gikk rett gjennom på fylkesårsmøtet.

«Et østre alternativ anslår cirka 20 boliger og 45 beboere og ingen fellesfunksjoner. Dette er faktiske og graverende feil: Antall boliger som rammes av rød sone med et østre alternativ er per i dag 567 boliger, to skoler, to barnehager, flere gårdsbruk og idrettsanlegg i sør og nord. Det kan nevnes at hele det norske dragracemiljøet vil måtte relokaliseres, og det samme gjelder motor- og rallycrossaktivitet, samt en rekke andre anlegg. Kostnadsmessig vil man måtte påregne et sted mellom fire-fem milliarder kroner, som ikke er medtatt i rene kostnader i kalkylen for dette i masterplanen av 2012», skriver Ullensaker Frp, ved ordfører Tom Staahle, i resolusjonen.

20 år siden flyplassen kom

Det er fortsatt ikke vedtatt om tredje rullebane kommer. På Øvre Romerike, og spesielt i Ullensaker kommune, har det vært stort engasjement i saken de siste ukene. Det har vært arrangert folkemøter, og mange innbyggere har ytret stor skepsis mot at tredje rullebane skal komme og hvilke konsekvenser dette vil ha for dem i deres hverdag.

Avinor har svart at de har forståelse for at innbyggerne stiller spørsmål, men at de jobber med nye støysonekart og at dette vil foreligge i løpet av sommeren. Det er snart 20 år siden Oslo Lufthavn åpnet på Gardermoen.

FRP-LEDER: – Vi kan ikke gå inn for noe byggeforbud

 
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no