16. nov
 
Lyskrysset er historie – nå er rundkjøringa ferdig
– Endelig er lyskrysset ved Bekkebakken erstattet av ei flott rundkjøring. Det skal bidra til at trafikken i Jessheim-området blir mer sømløs, sier en fornøyd Ullensaker-ordfører, Tom Staahle, til EUB.

Publisert: 15.aug.2018 15:00
Oppdatert: 15.aug.2018 15:45

53,8 millioner kroner har det kostet, men det var innenfor budsjettrammen. Men det er gjort mer enn «bare» å bygge ei rundkjøring. Det ligger mye inne i den summen.

KAN UNNGÅ SENTRUMSKJØRING

Den nye rundkjøringen i krysset mellom Trondheimsvegen og Ringvegen gjør det lettere for bilistene å unngå å kjøre Trondheimsvegen gjennom sentrum, om det da ikke er dit de skal. Trafikktettheten i Storgata og Gotåsalleen vil også bli vesentlig mindre.

– Den nye rundkjøringen er en del av en større helhet og er en viktig del av hele Ringveg-systemet, sier ordføreren, som var med da Statens vegvesen offisielt åpnet rundkjøring mandag.

– Dette er siste del av reguleringsprosjektet rundt utbyggingen av Idretten. Statens vegvesen anser seg nå som ferdig med arbeidet, som startet i februar i fjor. Det er gjort store arbeider både under og over bakken, sier Staahle.

Totalkostnaden er på 58,3 millioner kroner. Akershus fylkeskommune og utbyggerne av Jessheim Park og Bekke-bakken har hver betalt sin halvpart av tiltakene i Trondheimsvegen og Ringvegen, mens Ullensaker kommune har betalt for vann- og avløpsarbeidene og snuplass for buss og parkeringsplass ved ungdomsskolen.

Entreprenør har vært Isachsens Anlegg, som har jobbet på oppdrag fra Statens vegvesen og kommunen.

SEKS RUNDKJØRINGER

Med den nye rundkjøringen, på strekningen fra det nye LHL-sykehuset til trafikkmaskinen ved avkjøringen til Jessheim sør, har Trondheimsvegen fått sin sjette rundkjøring.

Når lyskrysset skulle erstattes av en rundkjøring, passet man på å gjøre store, andre arbeider i samme slengen. Vann- og avløpssystemet i området er rustet opp, det er bygget en nye snuplass for buss og parkeringsplass ved Nordby ungdomsskole, bussholdeplassene i Bekkebakken er blitt oppgradert til å være universelt utformet og det er satt opp ny vegbelysning i kryssområdet.

I tillegg er det gjort tiltak på Ringvegen og Trondheimsvegen inn mot den nye rundkjøringen. Trondheimsvegen har fått nye sykkelfelt fra rundkjøringen og sørover mot sentrum. Der er det også bygget en rabatt mellom vegen, i tillegg til en nybygd gang- og sykkelveg.

På vestsiden av Trondheimsvegen, fra rundkjøringa og nordover til Nordby ungdomsskole, er det anlagt en ny- gang og sykkelveg som er koblet sammen med den eksisterende.

Ringvegen, fra rundkjøringen og rundt 120 meter vestover til det nye krysset ved Karl Norbeck veg, er utbedret og det er gjort tilpasninger på Ringvegen og østover.

BEDRE TRAFIKKSIKKERHET

– Foruten å gi et mer sømløst trafikkbilde – hva betyr dette for andre trafikanter enn bilistene?

– Det er kommet gode fortausløsninger på begge sider av vegen. Det vil gi ungdomsskoleelevene større trafikksikkerhet – også ved at det nå er bygget en ny snuplass for buss ved skolen. Også syklistene er ivaretatt ved en god sykkelveg og kollektivtrafikken vil få det bedre, svarer ordføreren.

Han sier at det i tider med mye trafikk, kunne oppstå køer ved lyskrysset. Med den nye rundkjøringen mener han at disse problemene er borte.

– Det gamle lyskrysset hadde sin menighet, men rundkjøring gir en bedre trafikkavvikling i sentrumstrafikken. En rundkjøring er mer delikat, også, for å være ærlig.

Og fin har den blitt, den nye rundkjøringen på Jessheim, beplantet med lange sivaktige strå og en type mose som er lav og fargerik.

LES OGSÅ: Bygger ny rundkjøring

 
Fakta

Arbeidene startet i februar 2017. Mandag ble rundkjøringen innviet.

Totalkostnad: 58,3 millioner, fordelt likt mellom Akershus fylkeskommune og utbyggerne av Jessheim park og Bekkebakken.

Formålet har vært å forbedre trafikksikkerheten, trafikkavviklingen og framkommeligheten i det tidligere lyskrysset.

Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no