19. nov
SLUTTEN. Jernbaneverket er i avslutningsfasen på sitt store prosjekt langs Mjøsa, men dobbeltsporåpningen blir ei uke forsinket. Til høyre svinger gamlebanens seg sørover.
 
Må bygge mer dobbeltspor før det gir effekt
MINNESUND. Åpningen av det 17 kilometer lange strekningen med dobbeltspor langs Mjøsa gir ikke kortere reisetid mellom Eidsvoll og Hamar.

Publisert: 02.nov.2015 18:46
Oppdatert: 27.jan.2017 13:38

Planen var å åpne banen 19. oktober, men det er oppstått flere forsinkelser. Nå er åpningen utsatt til 1. desember.

BUSS FOR TOG

Strekningen nord for Eidsvoll ble stengt lørdag for å sluttføre arbeidene med dobbeltsporet. Stengingen skulle etter planen vare i drøyt tre uker, men nå blir det buss for tog i hele november.

- Det er utfordringene knyttet til installering av nytt signalanlegg på strekningen som gjør det nødvendig å utvide stengeperioden fra tre til fire uker, opplyser Jernbaneverket.

- BEKLAGER

- Vi ser fram til åpningen av det nye dobbeltsporet som en viktig del av Intercity-utbyggingen, men beklager sterkt de ulempene den lengre stengeperioden innebærer for passasjerer og godsnæringen, sier assisterende jernbanedirektør Gunnar Løvås.

IKKE KORTERE REISETID

Åpningen av dobbeltsporet langs Mjøsa vil for øvrig ikke bety noe for reisetida mellom Eidsvoll og Hamar.

- Det blir ingen reisetidsgevinst, men det blir bedre kjørekomfort og større fleksibilitet til å kunne kjøre inn eventuelle forsinkelser, opplyser Jernbaneverkets kommunikasjonsrådgiver Hilde Marie Braaten.

MÅ FÅ MER DOBBELTSPOR

- Den virkelige effekten på reisetida kommer først når dobbeltsporet er ferdig over en lengre strekning både sørover og nordover fra det nåværende anlegget, påpeker Braaten.

I Nasjonalt Transportplan (NTP) er det planlagt anleggsstart for videre utbygging av dobbeltspor i Eidsvoll i 2018, og hele strekningen mellom Oslo og Hamar skal ha dobbeltspor i 2024.

REGULERINGSPLAN

Den videre utbyggingen av jernbanen i Eidsvoll og Stange er anslått å koste ti milliarder kroner. Transévalget har skapt mye diskusjon, spesielt langs Vorma.

- Vi kan muligens klare å starte utbyggingen høsten 2017, men det er blant annet avhengig av bevilgende myndigheter, opplyser prosjekteringsleder Jarle Kristian Tangen i Jernbaneverket.

- Vi håper å kunne legge et planforslag ut til offentlig ettersyn i februar neste år, og planlegger å kunne gjennomføre forberedende arbeider i 2016 og 2017, sier Tangen.

ÅPEN TUNNELBYGGING

Dobbeltsporet vil kreve ny Minnesundbru og ny løsmassetunnel sør for Eidsvoll stasjon. Da den nåværende tunnelen ble bygd i 1996, raste store deler av tunneltaket ned.

- Nå planlegger vi å bygge den andre tunnelen i åpen skjæring med spunting på sidene, og så legger vi tunneltaket og fyller over etterpå, opplyser Tangen.

Det er gjennomført arkeologisk undersøkelse i traseen og viktige funn er registrert.

 
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no