26. sep
LAG. F.v.: Fredrikke Hartmann, Caroline Karstensen, Fanny Bø Skjelbred, Pia K. Stenbakk og Amanda Farstad. Foto: privat
 
Med nye butikkløsninger skal studentene få unge til å kjøpe gjenbruk
JESSHEIM. Fretex lar Caroline Karstensen og andre studenter prøve seg som gründere.

Publisert: 11.mar.2016 09:17
Oppdatert: 27.jan.2017 14:02

Studenter i Oslo, Bergen og Trondheim har blitt utfordret til å forme framtidens butikkløsninger. Konkurransen heter Fretex Gründer Challenge og målet er å få unge mennesker til å velge gjenbruk når de skal handle klær.

Caroline Karstensen fra Jessheim studerer Retail Design på Westerdals ACT i Oslo. Sammen med sitt team skal hun konkurrere mot fem andre lag om å lage den beste «pop up shopen» - en midlertidig forretning som plutselig dukker opp et sted før den forsvinner igjen.

SER STORT POTENSIAL

- Vi ser helt klart et stort potensial for Fretex når det gjelder å utvikle et konsept som vil treffe vår målgruppe bedre. Vi mener det er viktig å treffe en nerve hos målgruppen som gjør at relasjonen til Fretex ikke begynner og slutter ved butikkens dør, sier Karstensen.

Gjennom Fretex Gründer Challenge skal studentene utvikle konsept, drive markedsføring og kommunikasjon av egen butikk, og drifte butikken i tre dager.

- Dette er en konkurranse som er skreddersydd for oss retail designere. I tillegg er vi opptatt av miljø og gjenbruk. Vi har et godt forhold til Fretex, og synes det er svært positivt at de ønsker å støtte oppunder studenter og gi oss en mulighet til å skape noe eget, fortsetter Jessheim-jenta.

FRETEX VIL NÅ FLERE UNGE

Fretex ønsker å gi studenter mulighet til å prøve seg som entreprenører da de er opptatt av å nå yngre målgrupper.

- Vi må finne bedre løsninger for gjenbruksklær når det gjelder å treffe unge mennesker. Det må også bli mer trendy. Mange har nok til hensikt å ha et økt fokus på miljø, men synes det er vanskelig å finne det de er ute etter i gjenbruksbutikkene, sier Kristin Hareide, utviklingssjef i Fretex.

Målet med fordelingen av konkurrerende team er å sørge for god variasjon mellom fagmiljøene på de forskjellige skolene. Teamene som skal være med er fra Handelshøyskolen BI, Westerdals ACT, Høyskolen Kristiania og NTNU.

FLERE MILJØER

- Det blir spennende å se de ulike tilnærmingene, og hvilke variabler som faktisk er avgjørende for å lykkes. Om det er det økonomiske aspektet, kommunikasjonen eller butikkoppsett, eller kanskje teknologisk innovasjon. Det gjenstår å se, forteller Hareide.

JOBBER EN MÅNED

Caroline og resten av teamet startet opp arbeid med konkurransen den 9. mars, og vil ha om lag en måneds tid på å forme konsept og drive markedsføring før butikken holdes åpen i tre dager.

LES OGSÅ: Alejandro Fuentes spilte på skolen

SE VIDEO: Kreative kjedereaksjoner laget av elever på Jessheim

 
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no