17. nov
 
Ministeren krysset ut bommene på Nybakk
NYBAKK. – Å avslutte bompengeinnkreving er alltid gledelig, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Publisert: 27.mar.2017 13:08
Oppdatert: 27.mar.2017 14:11

Mandag kom samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen til Nybakk-krysset for å avslutte pengeinnkreningen i de to bompengestasjonene på E16 og fylkesveg 450 på Nybakk. Årsaken er at denne delen av europavegen er nedbetalt lenge før opprinnelig antatt.

GLEDENS DAG

– I dag er en gledens dag. Nå har vi fjernet bomstasjonen som har stått oppe i nesten ti år, og er nedbetalt før tiden. Bilistene har gjort jobben sin, og da er det en glede å kunne ta den vekk, sa Solvik-Olsen like etter han hadde satt to store oransje kryss over bompengeskiltet.

– Nå har vi fått ny vei, en vei som nå er gratis. Da får du det beste av begge deler. En god vei betyr mye for lokalt næringsliv, og for dem som pendler. Dette er en vei som har fjernet mange av ulykkene, som gjør at du reiser tryggere til dit du skal raskere enn du gjorde før, påpeker han.

LES OGSÅ: Gjør alt han kan for å slippe unna bommene

MINDRE TRAFIKK

Også Ullensakers ordfører Tom Staahle var en glad mann denne morgenen.

– Å få fjernet denne bommen er ikke en dag for tidlig. Jeg tror og håper dette grepet vil føre til mindre trafikk på fylkesveg 174 gjennom Jessheim av bilister som skal til Gardermoen. Nå er det både gratis, bedre og raskere for dem som kommer østfra å bare fortsette i 80 kilometer rett ut til E6 på Kløfta og deretter opp til flyplassen, i stedet for å svinge av ved Nybakk og videre gjennom Algarheim og Jessheim i 60 og 40 kilometer, sier han.

LES OGSÅ: Denne bomringen ble også stengt før tiden

670 millioner kroner

I 2008 betalte bilistene 54 millioner kroner ved passeringer her. I 2015 var beløpet 70 millioner. Totalt har det kostet bilistene 670 millioner kroner å passere bommene. Selve utbyggingen kostet 400 millioner, resten har gått til finansieringskostnader og drift. 31,6 millioner bilister har passert bommene.

LES OGSÅ: Vil flytte bomringene for å få mindre trafikk

– Bompengeperioden skulle vare i over 14 år. At den ble avviklet allerede etter drøyt ni, skyldes i hovedsak at rentebetingelsene har blitt langt lavere enn de åtte prosentene som lå til grunn for den opprinnelige beregningen, sier avdelingsdirektør Nils Audun Karbø i Statens vegvesen.

E16 fra Kløfta til Borgen over en strekning på 10,5 kilometer, var første etappe av den seks mil lange planlagte motorveien til Kongsvinger. Den skulle vært en tofelts motorvei med forbikjøringsfelt og midtrekkverk, men underveis i planleggingen den nedjustert til en såkalt firefelts motorveg med 16 meters bredde.

LES OGSÅ: Rv 2 og rv 35 ble borte


 
– Artikkelen fortsetter under bildet –
BOMPENGER. Ullensaker ordfører Tom Staahle og samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen smilte om kapp med solen da bomstasjonen på Nybakk ble satt ut av drift mandag morgen.
Fakta

Innkrevingen på E16 Kløfta–Nybakk startet 01.11.2007.

Anlegget besto av to bommer, på E16 og fv. 450.

Totalt har bilistene betalt 617 millioner kroner der.

Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no