13. nov
NY DIREKTØR - NYE PRODUKTER. - Vi må utvikle nye produkter, sier Harald Bjerknes og presenterer Brødrene Finsbråtens nye, glutenfrie wienerpølser.
 
Nå skal pølsene markesføres som «Brødrene Finsbråten»
EIDSVOLL. Hjørnesteinsbedriften satser nytt på opprinnelig plattform.

Publisert: 13.jan.2015 14:05
Oppdatert: 27.jan.2017 12:50

Næringsmiddelselskapet Scandza AS kjøpte i høst opp Finsbråtens kjøttvarebedrift i Eidsvoll. Nå skal produktene markedsføres under det opprinnelige navnet, Brødrene Finsbråten, og bedriften satser på flere produkter og bredere markedsdekning.

TJENE PENGER

Det er en kjent sak av den lokale hjørnesteinsbedriften har slitt økonomisk.
- Bedriften har ikke tjent penger på flere år. Det går ikke lenger. Vi er nødt til å tjene penger. Allerede i år skal vi ha lønnsom drift, fastslår den nye direktøren, Harald Bjerknes (44).
Bjerknes kommer fra jobben som konserndirektør i Synnøve Finden der han snudde utviklingen fra minus til pluss i løpet av få år. Nå har han fått samme oppgaven hos Finsbråten.

BRØDRENE FINSBRÅTEN

- Vi må sørge for at flere forbrukere får øynene opp for varene våre. Vi må skape bedre tilgjengelighet i butikkene og vi må lage nye produkter som kundene vil ha, sier Bjerknes.
- Vi endrer nå design på produktene våre. De skal igjen markedsføres under navnet «Brødrene Finsbråten» slik det var da brødrene Osvald, Frank og Kåre Finsbråten etablerte bedriften i 1951, opplyser han.

HÅNDVERKSDEFINISJON

Finsbråten er kjent for gode produkter, og Bjerknes under­streker gang på gang at bedriften skal fortsette å levere kvalitet.
- Jeg er stolt av å lede en bedrift som har så bra produkter. Fagkunnskapen i bedriften er fantastisk, og den skal vi bygge videre på, sier Bjerknes.
- Vi skal ikke ta noen snarveger for å kunne konkurrere på pris. Vi skal konkurrere på kvalitet og ha fokus på håndverkstradisjonene. I dag er det altfor mange som bruker håndverks-begrepet, sier Bjerknes og signaliserer at han vil kontakte Mattilsynet for å få en klar definisjon på hva som kan kalles håndverksprodukter i kjøttvareindustrien.

LANDSDEKKENDE

Vekst er et nøkkelord for å lykkes med den økonomiske snuoperasjonen i selskapet.
- Vi har satt som mål å gjøre Finsbråten til en landsdekkende bedrift. Til nå har det vært 15 salgskonsulenter i selskapet. Nå kan vi dra nytte av alle Scandzas 58 konsulenter, og vi er allerede i ferd med å selge flere varer enn tidligere, forteller Bjerknes.

BUTIKK-KJEDENE

Alle matvareprodusenter er avhengig av gode avtaler med de store butikkjedene.
- Nå øker vi antallet produkter til Norgesgruppen, og går fra tre til sju produkter i alle landets ­Kiwi-butikker. Vi er også i forhandlinger med Rema og Rimi, og det ser ut til at vi får inn flere produkter også der.

 
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no