19. sep
 
Nå har roboter overtatt bagasjen på Gardermoen
GARDERMOEN. Sjekker du inn tidlig på flyplassen blir kofferten din passet på av roboter i et hypermoderne bagasjehotell.

Publisert: 27.apr.2017 12:00
Oppdatert: 28.apr.2017 17:19

– Hittil har vi bare tall på dem. Vi har ikke døpt dem Fredrik, Hans eller Jens, smiler Per Viggo Andersen, fagsjef på Oslo Lufthavn.

Den nye terminalen har vært i prøvedrift siden 1. desember, men torsdag er det duket for offisiell åpning. Splitter ny avgangshall, ny utenlandsdel i pir nord, ny sikkerhetskontroll – og en helt ny taxfreebutikk er noe av det alle de reisende kan glede seg til å ta i bruk. Noe av det mest spennende skjer likevel godt skjult for alle de reisende. EUB fikk bli med inn i det aller helligste – til hjertet av hovedflyplassen under gulvet i den nye avgangshallen – for å se hvordan bagasjehåndteringen foregår i de nye systemene.

11.200 meter med rullebånd

Koffertene transporteres pilotmessig gjennom systemet. Ingenting er overlatt til tilfeldighetene.

– Det nybygde arealet på bagasjedelen i forbindelse med utvidelsen av flyplassen er på 38.500 kvadratmeter. Det gamle var på 25.000 kvadratmeter. Det betyr at det er et ganske stort areal under gulvet på flyplassen som folk ikke ser, sier Andersen.

Totalt er det nye bagasjerullebåndet 11,2 kilometer langt. Fra før er det et fire kilometer langt vognbasert system. Det nye og det gamle systemet fungerer nå om hverandre. Det nye bagasjeanlegget har en prislapp på cirka 500 millioner kroner, opplyser Andersen. Inne på bagasjehotellet er sju roboter – hver 6,5 meter høye – i full sving. De transporterer bagasje ut og inn – avhengig av når de reisende skal ut og reise.

– Vi valgte å bruke roboter her for å få maksimal utnyttelse av plassen vi hadde til rådighet. Her jobber sju roboter ustanselig fram og tilbake dagen lang. De blir heldigvis ikke slitne, humrer Andersen. Han forteller at systemet er dataprogrammet. Dermed går det en automatisk melding til robotene i det øyeblikk reisen nærmer seg. Reisebagasjen havner i bagasjehotellet om du leverer den fra deg mer enn to timer før avreise.

Overvåkes av 150 kameraer

Tidligere var det 300 plasser tilgjengelig for denne typen bagasje. Nå er kapasiteten utvidet til 1.500. Hele det nye bagasjesystemet overvåkes kontinuerlig av 150 kameraer. I anlegget er det også et nytt og moderne 3D-røntgentsystem. All bagasje – både på terminal 1 og terminal 2 – blir røntget og screenet. I anlegget er det også et nytt og moderne 3D-røntgentsystem. All bagasje – både på terminal 1 og terminal 2 – blir røntget og screenet.

Finner den noe den ikke liker, blir bildet sendt opp til en operatør som vurderer det. Det gjennomføres så en ny runde og tas et nytt bilde. En ny operatør vurderer det på nytt. Er de fortsatt ikke fornøyde er det to valg: Enten bagasjegjenforening med den reisende eller bombevogn. Vi ser helst etter det som er definert som sprengstoff, sier Andersen.

Dette er nye Oslo Lufthavn

  • Prislappen på den nye terminalen er 14,05 milliarder kroner.
  • Prosjektet har tatt ni år.
  • Nybygget er på 117.000 kvadratmeter.
  • 27. april er det offisiell åpning.
  • Opprinnelig var Oslo Lufthavn på 148.000 kvadratmeter.
  • Da den åpnet i 1998 var den bygd for å tåle 17 millioner reisende årlig.
  • Nybygget gjør at kapasiteten er økt til 32 millioner passasjerer hvert år.

LES OGSÅ: Pir Nord på Oslo Lufthavn får eiketak

 
– Artikkelen fortsetter under bildet –
SPENT. Fagsjef Per Viggo Andersen på Oslo Lufthavn er spent foran torsdagens offisielle åpning.
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no