14. nov
Bydel med urbane kvaliteter: Oslo Airport City skal inneholde 20.000-40.000 nye kompetansearbeidsplasser. Illustrasjon: OAC
 
Kan komme 40.000 nye arbeidsplasser – slik blir den nye nye bydelen
To setninger fra samferdselsministeren gjør at aktørene i Gardermoen Næringspark endelig kan presse gasspedalen til bunns. Her er planene som skal forandre hele Øvre Romerike.

Publisert: 15.sep.2017 12:00
Oppdatert: 15.sep.2017 11:23

Gardermoen Næringspark – plassert mellom Oslo Lufthavn og Jessheim – er én av Norges aller største næringsparker. 5.000 mål er ferdig regulert til næringsformål.

Hittil har det meste likevel dreid seg om et veikryss (V23), rekkefølgebestemmelser og tilnærmet bråstopp på utviklingen. Nå – etter to nøkkelsetninger i et brev fra samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) til Vegdirektoratet – er ordene skiftet ut med ny bydel, byggestart og spenstige planer i vokabularet.

LES OGSÅ: Samferdselsministeren griper inn – endelig klart for utbygging i Gardermoen Næringspark

Helt ny bydel

– Det vil nå kunne åpnes for næringsetablering også på det arealet som i dag har rekkefølgebestemmelser, uten at V23 ferdigstilles først», står det i brevet.

Mer skulle det ikke til. Nå er alt klart for utbygging, og endelig kan leieavtaler og samarbeidsformer startes opp og inngås – også for Oslo Airport City AS, den største aktøren i næringsparken.

– Vi eier 1/5 av næringsparken, og er med det den desidert største grunneieren. Det betyr at vi besitter 1/3 av utbyggingsvolumet, sier Thor E. Thoeneie, administrerende direktør i Oslo Airport City. Han var med på å bygge Barcode i Bjørvika i Oslo, og har jobbet med byutvikling i snart 20 år.

– Vi skal bygge en helt ny bydel her oppe med kompetansearbeidsplasser. Ferdig utbygd vil det bety 20.000-40.000 nye arbeidsplasser, sier han.

Knutepunktutvikling er svært sentralt i arbeidshverdagen hans.

– Da bygger du ut ved togstasjoner og holder deg til det. Men nå har vi også begynt å bygge ut ved flyplasser. Gardermoen Næringspark og Jessheim er Norges største knutepunkt, og det finnes ikke noe mer bærekraftig enn å bygge ut der, sier Thoeneie.

LES OGSÅ: Skal bli en moderne by

Slik er planene

Dette er planene for Oslo Airport City:

  • Den nye bydelen skal kjennetegnes av urbane kvaliteter, og logistikk- og handelsfunksjoner rundt. Kontor, hotell, kongress, messe – og ikke minst rekreasjonsfasiliteter skal vektlegges. Det skal være en 24-timers by.
  • Det er dialog med store internasjonale aktører om etablering.
  • Selskaper innen data, fly, spedisjon og logistikk er høyaktuelle.
  • Aktører innenfor IKT og forskning skal også være interesserte.
  • Fire arkitektmiljøer er nå hyret inn for å tegne ut hele næringsparken, slik den kan bli.
  • Den nye bydelen skal kjennetegnes av urbane kvaliteter, og logistikk- og handelsfunksjoner.
  • Målet er at de i løpet av 2019 skal ha kommet i etableringsposisjon med én eller flere aktører. Totalt tas det sikte på utbygging av parken i et 15–25 års perspektiv.

– Staten har finansiert 100 milliarder kroner i infrastruktur over tid i dette området. Flyplassen er én ting. Du har tog, E6 og E16, sier Thoeneie.

Han sier det kan bygges 3,5 millioner kvadratmeter over bakken i næringsparken.

– Ingen i Norge har noensinne gjort det. Samfunnsøkonomisk er dette det beste stedet i Norge å bygge ut. Det vil også skape konkurransekraft internasjonalt. Arlanda og Kastrup gjør akkurat dette nå, sier Thoeneie.

– Ingen trodde vi skulle få til 12.000 arbeidsplasser i Barcode. 90 prosent av de ansatte reiser kollektivt. Det ble Norges største miljøprosjekt. Det samme vil vi gjøre her oppe, sier Thoeneie.

– Området ble utpekt som utviklingsområde i regionale planer allerede før hovedflyplassen kom. Nå er det grønt lys og dette vil generere stor aktivitet, sier Terje Hermansen, som representerer flere grunneiere.

Endelig jubel etter 20 år

Kryssløsningen gjør at Tore Espe endelig kan slippe jubelen løs.

– Jeg har gått og surret her siden 1997. Nå er endelig kryssløsningen på plass, sier Espe. Nå er han med som aksjonær i selskapet Oslo Airport City AS. I tillegg er han representert gjennom partnerskap i forbindelse med flere objekter i næringsparken.

– Jeg kommer til å jobbe med næringsparken til jeg dør, humrer Espe humoristisk. Han benytter anledningen til å gi ros til det politiske miljøet.

– Det politiske miljøet har jobbet svært målbevisst. Hadde ikke de vært så samkjørte på lokalt, regionalt og nasjonalt nivå, ville dette sittet lenger inne. Konsekvensen dersom dette ikke hadde løst seg er at næringsaktører heller etablerer seg andre steder, som Vestby, Berger og Lahaugmoen, sier Espe. Han forteller at de startet på områdeplanen i 2007. Nå – ti år etter – blinker alle lamper endelig grønt.

Ja før de sendes inn

Ordfører Tom Staahle (Frp) lovpriser planene for Oslo Airport City.

– Byggesøknader fra folkene i denne parken skal behandles med et ja-stempel ingen har sett maken til i norsk offentlighet noen gang. De vil bli innvilget før de ligger på pulten, og nærmest få ja før de sendes inn, sier Staahle.

Han har selv jobbet lenge for å få på plass en løsning som gir utvikling i parken og utsettelse av kryssbygging.

– Det er et fantastisk prosjekt for hele landet, regionen og kommunen. Jeg tenker spesielt på alle barn og unge i framtidig utdanning og jobb. Det aller viktigste for meg som ordfører er å sikre de muligheter til å bo her, jobbe, trives og få lov til å vokse. Da jeg flyttet hit i 2000 hadde Ullensaker 18.400 innbyggere. 20.000-40.000 nye kompetansearbeidsplasser sier mye om størrelsen på prosjektet, sier Staahle og legger til at båndlegging til en tredje rullebane ikke vil ha innvirkning på disse planene i næringsparken.

Oslo Airport City

  • Er en by- og stedsutvikler som skal bygge en ny bydel mellom Oslo Lufthavn og Jessheim.
  • Selskapet eier 1.050 mål og planlegger utvikling og bygging av cirka 1.000.000 kvadratmeter.
  • Selskapets visjon springer ut fra Norges- og Oslo-regionens vedtak om knutepunktutvikling av levende byer beliggende rundt Oslo med god kollektivdekning.
 
– Artikkelen fortsetter under bildet –
Spennende: Oslo Airport City har store planer for Gardermoen Næringspark.
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no