19. nov
NY: Ålborgvegen jernbanebru og løsmassetunnelen Wergelandstunnelen er en del av kontrakten for Venjar-Eidsvoll nord, og tas i bruk i 2022.(Ill.: Bane NOR
 
NCC skal bygge dobbeltsporet fra Venjar
Bane NOR gir kontrakten for bygging av dobbeltspor på Intercity-prosjektet Venjar-Langset til NCC Norge AS.

Publisert: 06.jul.2018 12:57
Oppdatert: 06.jul.2018 13:33

– Etter en prosess med prekvalifisering av tilbydere og forhandlinger med de kvalifiserte, tildeler vi i dag kontrakten til NCC Norge AS. Dermed er vi ett viktig skritt nærmere byggestart til høsten, sier prosjektsjef Rønnaug-I. Resset i Bane NOR.

Kontraktsummen er på drøyt 1, 6 milliarder kroner. Med i konkurransen var også AF Gruppen Norge, Betonmast Hæhre Anlegg, Peab Anlegg og Veidekke Entreprenør.

– Vi er godt fornøyde med interessen i markedet og samarbeidet med tilbyderne, påpeker Resset.

Strekningen er ni kilometer lang. Kontrakten omfatter rundt fire kilometer med nytt spor parallelt med eksisterende spor fra Venjar til Eidsvoll stasjon. Nord for stasjonen skal det bygges rundt fire kilometer med nytt dobbeltspor. I tillegg skal NCC blant annet bygge en 380 meter lang tunnel og flytte over en million kubikkmeter masser.

Det nye dobbeltsporet skal tas i bruk høsten 2022 og arbeidene skal være fullført sommeren 2023. Intercity-prosjektet består av to kontrakter. Bane NOR avlyste nylig den andre konkurransen for bygging av dobbeltspor fra Eidsvoll nord til Langset.

– I den konkurransen oppnådde vi ikke tilstrekkelig konkurranse og var derfor nødt til å avlyse, sier Resset. Bane NOR er i gang med å gjennomgå kvalifikasjonskravene. Eidsvoll nord-Langset omfatter byggingen av 4,5 kilometer nytt dobbeltspor, en tunnel, tre små bruer og Minnevika bru på rundt 836 meter – Norges lengste jernbanebru. Dobbeltsporet tas i bruk høsten 2023 og arbeidene skal være fullført innen 2025.

 
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no