25. sep
STILLE: Det har ikke vært en passasjer på Bøn stasjon på 13 år. Men nå gjør NRKs sommertog en liten stopp lørdag.
 
Neste stopp er Bøn. Avstigning høyre side
NRKs sommertog er på vei mot Eidsvoll. Etter en kort stopp på Dal, er neste stasjonstopp Bøn. I noen minutter skal de to stasjonene lørdag eksponeres for hele Norge.

Publisert: 19.jul.2017 14:00
Oppdatert: 20.jul.2017 10:13

Mens Dal fortsatt er en aktiv stasjon ved hovedbanen, hviler Bøn i fordums storhet ved Andelva. Perrongen ble tømt for passasjerer i 2004, og nå er det bare godstogene som dundrer forbi.

FINSTAD BRO STASJON

Hovedbanen fra Oslo til Eidsvoll ble åpnet i 1854, og året etter ble Finstad bru holdeplass åpnet. Det var faktisk navnet på stasjonen inntil navnebyttet til Bøhn i 1882. I 1893 ble «h» borte, og dermed var Bøn stasjon født.

Selve stasjonsbygningen ble trolig oppført i 1884 av Mathiesen, som da hadde treforedlingsproduksjon i Bønsdalen. Der var det stort behov for transport av varer. De ble fraktet til Dal for videre transport med tog. Dette var unektelig tungvint når Hovedbanen gikk nesten rett forbi.

Dermed bekostet fabrikken både stasjonsanlegget og veiene på begge sider, i tillegg til å anlegge et sidespor ned til Bønsdalen.

SISTE STOPP I 2004

Hageanlegget ved Bøn stasjon skal etter sigende ha vært praktfullt. De ansatte skal ha satt sin ære i å holde det i orden. I dag er det like lite hageanlegg der som det er passasjerer.

I 1989 ble stasjonen ubetjent, mens 13. juni 2004 tøffet siste passasjertog ut fra Bøn stasjon. Nå ender persontrafikken sørfra på Hovedbanen på Dal.

Samme år som persontrafikken ble nedlagt, ble stasjonen anbefalt fredet i Nasjon verneplan for kulturminner i tilknytning til jernbanen.

NRK STOPPER IKKE PÅ VARUD og i hundsebittet

Men på Varud eller i Hundsebittet stopper ikke sommertoget. Varud er en nedlagt holdeplass øst for Råholt, mellom Dal og Bøn, mens Hundsebittet ligger noen kilometer sør for Eidsvoll stasjon.

Varud togstopp ble åpnet i 1953 og ble nedlagt samme dag som Bøn stasjon – 13. juni 2004. Varud ble brukt av lokalbefolkningen i området, og for å komme dit måtte gå ned den smale og svingete Varudgutua som gikk fra Hjeravegen. Hundsebittet var også for av- og påstigning, men det ble også lagt ned for mange år siden.

Hovedmålet for sommertoget er selvfølgelig Eidsvoll stasjon, hvor Sommeråpent har sending lørdag kveld.

(Kilder: jernbane.net, Norske jernbanestasjoner og Wikipedia)

LES OGSÅ: Godstog sporet av

 
GJEMT: Gjemt og nedgrodd i gresset ligger det gamle jernbanesporet som gikk mellom Bønsdalen fabrikker og Bøn stasjon.
GAMLE BILER: Rett ovenfor stasjonen er gamle, uregistrerte biler parkert.
Fakta

Bøn stasjon ligger ved Hovedbanen og ble åpnet som Finstad Bro holdeplass i 1855, året etter Hovedbanen åpnet.

Stasjonsbygningen antas reist i 1884 av Mathiesen, som drev Bønsdalen fabrikker. Det ble samtidig bygget et jernbanespor fra fabrikkene til stasjonen.

Stasjonen ble ubetjent i 1989. 13. juni 2004 stoppet siste passasjertog ved Bøn stasjon.

Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no