25. sep
DELER BEKYMRINGENE. Ordfører Tom Staahle og fylkespolitiker Ketil Nordengen diskuterer utfordringene til Dag Bakke og resten av taxinæringen.
 
Nordengen vil følge opp vilkår for taxinæringen
ØVRE ROMERIKE. Fylkespolitiker Ketil Nordengen vil ha en gjennomgang av anbudskriteriene for å sikre taxinæringen likeverdige konkurransevilkår.

Publisert: 04.feb.2016 10:18
Oppdatert: 27.jan.2017 13:54

Ketil Nordengen (H) sitter i hovedutvalget for samferdsel i Akershus fylkeskommune som gjennom Ruter har ansvar for mye av taxinæringen i Akershus. I ly av EUB-leserinnleggene om at drosjenæringen står for fall, og debatten om delingsøkonomi, vil Nordengen ta utfordringen og følge opp at fylkeskommunen gjennomgår vilkårene for næringen.

MER FORUTSIGBARHET

- Vi må sørge for at det er forutsigbarhet og klarhet i hvordan taxinæringen skal organiseres framover. Det tror jeg er ekstremt viktig og det tar jeg med meg ned til fylkeskommunen, sier Nordengen til Eidsvoll Ullensaker Blad.

Daglig leder Dag Bakke i Øvre Romerike Taxi opplever som kjent at blant annet kravene til dekningsplikt og beredskap, som kun gjelder for drosjene, skaper en uholdbar konkurransesituasjon.

SAMFUNNSANSVAR

- Som på Romerike og andre steder klarer vi oss ikke uten drosjenæringen. Derfor er det vårt samfunnsansvar å sørge for at næringen har levelige vilkår, sier Nordengen.

- Det er for så vidt greit nok at løyver og kjøring er ute på anbud, men problemet er kanskje hvilke kriterier som legges i anbudene, utdyper han.

Ullensaker-ordfører Tom Staahle (Frp) ønsker initiativet fra fylkespolitikeren velkommen.

- Jeg er glad for at Ketil tar denne saken inn i fylket, for fylket har premisset her i forhold til løyveproblematikken og utfordringene som ligger der, sier Staahle.

Det har allerede vært mange møter mellom den lokale drosjenæringen og Akershus fylkeskommune. Nordengen sier det er spilt inn et initiativ til administrasjonen om å komme med en tilbakemelding om endring av vilkår.

Øvre Romerike Taxi har tapt anbudskampen om pasientreiser. Dette ble først omtalt av Romerikes Blad. Både Bakke og Nordengen sier til EUB at det er lite å gjøre med denne anbudsrunden nå. Nordengen ser framover.

LIKT I HELE FYLKET

- Både taxinæringa og andre må forholde seg til at noen vinner og taper anbud. Men spørsmålet er hvilke kriterier og hvilke regelverk man legger til grunn, og hvordan man tar disse avgjørelsene. Det er dette man må gå nærmere inn på, slik at vi ivaretar at det skal være like greit å få en taxi helt nord i Hurdal som det er i Asker og Bærum, sier Nordengen.

LES OGSÅ: Politiet har sett seg lei på ungdommer som leker seg i trafikken

LES OGSÅ: 26 millioner kroner til trafikksikring

 
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no