13. nov
Fortsatt til salgs: Utedassen til Håkan Pettersson har en høyere standard enn utedasser flest. Nå selges den – med strøm og belysning – for 45.000 kroner. Begge foto: Privat
 
Lagde én av fjorårets morsomste Finn-annonser: – Jeg har mange gode minner fra utedoen
Utedassen til Håkan Pettersson selges med fullisolering, integrert varme og belysning og to innholdsrike rom. Nå er den plukket ut blant de ti morsomste Finn-annonsene i 2017.

Publisert: 07.jan.2018 06:00
Oppdatert: 05.jan.2018 13:15

– Kjempegøy å bli satt pris på og lagt merke til. Det var med vemod jeg bestemte meg for å selge den. Jeg har mange gode minner derfra, humrer Pettersson.

Det var i oktober han la utedassen ut for salg på Finn.no. Under annonsetittelen «Praktfull utedass!» skrev han følgende:

«Forseggjort utedo med integrert varme. Innvendig består bygningen av to rom, et inngangsparti hvor det er klargjort for eventuelt innlegging av sommervann, og selve avtredet med to sitteplasser». Pettersson forteller at det tok nærmere 300 timer å bygge utedassen. Prislappen er satt til 45.000 kroner, og responsen var formidabel umiddelbart etter at han la den ut på nettstedet. Men fortsatt er den ikke solgt.

Eksklusiv og spesiell

– Dette er en eksklusiv, spesiell og annerledes utedass. Derfor har jeg ikke ønsket å sette ned prisen. Mange har slitne og gamle utedoer på hytta og andre steder. Denne er i andre enden av skalaen, sier Pettersson.

Kommunikasjonsrådgiver Adéle Cappelen Blystad i Finn.no sier de mest kreative, engasjerende og morsomme Finn-annonsene har gjerne til felles at annonsørene byr litt ekstra på seg selv og spiller på følelser. Ved å ta i bruk humor, ironi, frustrasjon, oppsiktsvekkende annonseobjekter eller kreative bildeserier, så vekker denne typen Finn-annonser noe i oss.

– Man kan ofte få skikkelig god uttelling for å lage annonser som har «det lille ekstra», hvert fall hvis de havner på sosiale medier. Flere av FINN-annonsene som gikk «viralt» i 2017, er annonser der annonsørene har brukt litt utradisjonelle virkemidler, som morsom tekst eller kreative bilder, for å få solgt noe, sier hun.

Hun sier Finn-annonsen til Håkan ble sett av 50.000 da den ble delt på deres Facebook-side. Den fikk også en mengde kommentarer og likes.

Nypris: 170.000 kroner

– Her har eieren opplagt vært kreativ i utformingen av annonseteksten. De fleste av oss forbinder ikke akkurat utedo med flere rom, innlagt varme og lys og høy standard, humrer Cappelen Blystad. Håkan Pettersson sier han fikk hjelp til å utforme teksten.

– Ja, det måtte noen skriveføre til, sier han. Nå står utedoen på Minnesund og venter på ny eier.

– Nyprisen på en såpass fin utedo er opp mot 170.000 kroner. Denne er tre år gammel, og det koster noen tusen i frakt. Derfor har nok også flere kviet seg litt for transport. I stedet for å sitte på utedassen på hytta og fryse ræva av deg, kan du med denne få en fin opplevelse, sier Pettersson, byggmester av yrke.

 
– Artikkelen fortsetter under bildet –
Kreativ: Håkan Pettersson fra Eidsvoll la ut en kreativ Finn-annonse som er blitt lagt merke til av mange.
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no