17. nov
MAT PÅ BORDET. Både bakere og bonde ønsker norsk, kortreist mat. Heidi Aasli, Per Christian Samson, og kornbonde Lars Halvor Stokstad Oserud ønsker også å øke bevisstheten rundt hvordan maten vi spiser produseres.
 
Ønsker mer fokus på prosessen fra jord til bord
ULLENSAKER. Han dyrker, de baker.

Publisert: 03.aug.2016 10:49
Oppdatert: 27.jan.2017 14:24

Lars Halvor Stokstad Oserud dyrker om lag én million kilo med korn i året. Noe av det blir til bakervarer i disken hos W.B Samson og Aanerud bakeri.På de langstrakte jordene til Lars Halvor Stokstad Oserud, har kornet så vidt begynt å gulne. Når det er ferdigmodnet om en drøy måned, håper han at mye av avlingen kan gå til matproduksjon. Det er nemlig her i åkeren at grunnlaget til framtidige brød, boller og andre bakervarer blir sådd.

LES OGSÅ: Kan bli selvforsynt med egne vindmøller

NY KAMPANJE

Dét ønsker Opplysningskontoret for brød og korn, Bondelaget og Felleskjøpet å sette fokuset på i den kommende tida.

30 plakater med påskriften «her vokser det brød» står plassert ut i åkre i Norges langstrakte land.

- Folk ser et jorde med korn, men tenker gjerne ikke på at det er her det starter, sier Oserud.

KUN 17 PROSENT HAR GÅTT TIL MAT

Men først må kornet ha den kvaliteten som trengs for å bli til matkorn.

Kun 17 prosent av kornet i Ullensaker har de siste årene gått til matproduksjon. Det betyr mindre kortreist og norskprodusert mel hos bakerne, og mindre penger i lomma på bonden.

- Det er både mest gunstig for forbruket og meg som bonde at vi får til å produsere matkorn, påpeker Oserud, og legger til at det i dag går altfor mye korn til produksjon av dyrefôr.

Ullensaker er den nest største korn-kommunen på Øvre Romerike, og har siden 2002 produsert til sammen 14.470 tonn med korn. I overkant av 3000 tonn av dette går til matproduksjon, mens resten blir brukt til å produsere dyrefôr.

LES OGSÅ: Alt kan grilles - også brød

- FORBRUKERNE STILLER KRAV

Også de lokale bakerne ønsker seg kortreist korn til melet.

- Forbrukerne blir stadig mer bevisste og stiller strengere krav. De ønsker gjerne å vite hvor ting er ifra, sier baker Per Christian Samson, fra W.B. Samson Bakeri.

Bakerne er fornøyde med at det settes fokus på hvordan bakervarene blir til.

- Jeg håper i alle fall at folk vet hvordan et brød blir til, men jeg vet neimen ikke om alle skjønner hvordan produksjonen foregår, sier Heidi Aasli, daglig leder ved Aanerud Bakeri.

LES OGSÅ: - Derfor har vi et jorde der det vokser ferdig frokostblanding

Ønsker å øke bevisstheten

Tanken bak kampanjen er å sette fokus på at kornet som står på jordene senere skal bli til mel og bakervarer.

- Kunnskap hos forbrukerne er viktig. Vi er opptatt av at folk skal få gode og sunne brød og bakervarer, og kjenne til prosessen som ligger bak, sier Torunn Nordbø, daglig leder i Opplysningskontoret for brød og korn.

Derfor har de gått sammen med Bondelaget og Felleskjøpet om kampanjen som nå frontes i åkrene der matproduksjonen starter.

- Vi har tro på at vi når fram til forbrukerne, avslutter Nordbø.

Følg Eidsvoll Ullensaker Blad på Facebook

 
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no