21. sep
SENTRUM: - Vi ønsker å definere Råholt sentrum innenfor en radius på 300 meter fra Søndre Samfund, forklarer varaordfører Einar Madsen (Ap).
 
Ønsker tydeligere sentrumsområde
Et tydeligere sentrumsområde, mindre næringsvirksomhet på Lundsjordet og avkjøring fra E6 til Sundbyvegen.

Publisert: 25.sep.2017 09:00
Oppdatert: 25.sep.2017 14:47

Dette er noen av de punktene som kommuneadministrasjonen og politiske signaler kommer med for den nye kommunedelplanen for Råholt.

Førstkommende tirsdag blir planforslaget lagt fram for formannskapet, men allerede nå har sentrale politikere drøftet og samordnet synspunkter.

Etter formannskapsbehandlingen blir planen lagt ut til offentlig ettersyn der hver og en kan komme med sine synspunkter.

SENTRUMSOMRÅDET

Kommunedelplanen strekker seg fra Dalkrysset til Andelva og omhandler blant annet byggeområder, byggehøyder, rekkefølgebestemmelser, veger og definisjon av sentrumsområdet.

– Ett av hovedfokusområdene har vært arbeidet med å definere et tydelig tettstedssentrum, påpeker rådmannen.

– Vi ønsker å definere sentrum innenfor en radius på 300 meter fra Søndre Samfund, sier varaordfører Einar Madsen (Ap).

For å unngå å skape et sentrum nummer to, ønsker vi å dempe næringsdelen på Lundsjordet og legge opp til flere leiligheter i stedet, forklarer han.

UTBYGGINGSREKKEFØLGE

Rådmannen har lagt opp til at Råholt sentrum og Lundsjordet skal være utbygd før man tar fatt på nye boligområder; Tyskerud/Bekkedal og Manerud.

– I sentrum og på Lundsjordet er det snakk om boligblokker. Jeg tror det er politisk enighet om at vi ikke kan utsette bygging av andre typer boliger. Manerud kan vente, men Tyskerud/Bekkedal bør kunne bygges ut samtidig med Lundsjordet, sier Madsen.

NYE BOLIGOMRÅDER

Sentrale politikere ønsker også å åpne for flere byggeområder i sentrum enn det rådmannen legger opp til.

– Vi ønsker å åpne for Vidar Svendbys planer for Mostue, og for utbygging av jordet bak Gladbakk og sør for Råholt ungdomsskole. Dette er dyrket mark, og alle er ikke enige i at den skal bygges ned, påpeker Madsen.

Bortsett fra ved Eidsvoll Verk stasjon, legges det opp til lavere byggehøyder på østsida av Trondheimsvegen enn på vestsida.

VEGER

En ny lokalveg parallelt med Trondheimsvegen fra Dal til Sagmoen er blitt lansert. Den er ikke med i planen.

– Det er ikke gjennomgangstrafikken som er største problemet. Det er den lokale trafikken som må løses. Vi ønsker å få avkjøring fra E6 til Sundbyvegen med tverrveger inn mot Råholt, sier varaordfører Einar Madsen.

 
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no