23. sep
STASJONSBY. - Her kommer det største byggeprosjektet på Østlandet, sier Tim Holmvik som er prosjektansvarlig for 1814-byen på Lundsjordet. I bakgrunnen: Råholthøyden (t.v.), Grindatunet (t.h.) og parkeringen til Eidsvoll Verk stasjon (midten).
 
Østlandets største byggeprosjekt: Lundsjordet blir Eidsvolls stasjonsby
EIDSVOLL VERK. - Dette blir Østlandets største byggeprosjekt, sier Tim Holmvik som er prosjektansvarlig for utbyggingen av Lundsjordet på Eidsvoll Verk.

Publisert: 06.apr.2016 22:32
Oppdatert: 27.jan.2017 14:04

Det 85 dekar store jordet rett ved siden av Eidsvoll Verk stasjon har flere eiere. 42 mål eies av flere uavhengige aksjonærer gjennom selskapet 1814-byen AS som tidligere het GT Lund AS. Eidsvoll kommune eier 16 mål, Pål Mogens Furuseth og familie eier seks mål gjennom selskapet Ovidia AS, Jernbaneverket har åtte mål og nåværende villaeiere seks mål til sammen.

ØSTLADETS STØRSTE PROSJEKT

Prosjektet skal oppfylle statens ønske om å bygge tett og høyt inntil kollektivknutepunkter for å redusere bilbruk og forurensing.

Etter planen skal Lundsjordet fylles med 1.500 leiligheter og 20.000 kvadratmeter næringsarealer.

- Ingen har helt forstått hvor stort dette er. Dette blir Østlandets største og mest krevende byggeprosjekt, uttalte Tim Holmvik da han denne uka orienterte formannskapet.

- Her kommer i framtida 10-15 prosent av Eidsvolls befolkning til å bo, påpekte han.

LES OGSÅ: Ber om skikkelig oppgjør for dem som må flytte

STOR INVESTOR

Det kommer til å ta noe slik som 15 år å bygge ut hele området, og totalt investeringsbehov er anslått til 4,5 milliarder kroner.

Verken 1814-byen AS eller Eidsvoll kommune har planer om å stå for utbyggingen i egen regi.

- Vi må få med flere interessenter. Denne utbyggingen er så stor at det bare er fire-fem aktører her i landet som kan gå inn i et slikt prosjekt.

- Utbyggingen skal foregå etappevis. Jeg håper å se de første byggekranene på området i løpet av neste år, sier Tim Holmvik.

- Men først må vi få en godkjent reguleringsplan for deretter å opparbeide infrastruktur som veger, kulverter, gang- og sykkelstier, strøm og fjernvarme. Dette vil koste om lag 50 millioner kroner, opplyser han.

LES OGSÅ: - De som tror de har sett stor vekst på Øvre Romerike, aner ikke hva de har i vente

1814-BYEN

Utbyggingsprosjektet har fått navnet «1814-byen».

- Vi ønsker å tiltrekke oss investorer og leietakere. Da er 1814 et kjempegodt varemerke.

- Folk flest har et nærmere forhold til 1814 og det som da skjedde på Eidsvoll Verk enn til familien Lund, påpeker Tim Holmvik.

- VIL ENDRE HELE EIDSVOLL

Politikerne er innstilt på at kommunen skal selge sin del av området når det kommer en aktuell investor på banen. Men de kommenterte også utbyggingsplanene.

- Vi gjør dette både med glede og med en viss betenkelighet for hva dette vil gjøre med bygda vår, uttalte John Granly (KrF).

- Råholt vil etter dette ikke bli det samme, sørbygda vil ikke bli det samme, Eidsvoll vil ikke bli det samme. Jeg ser problemer for utbygging på Minnesund og for ønsket om å få mer fart på Sundet, uttalte Granly.

Følg Eidsvoll Ullensaker Blad på Facebook

 
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no