18. sep
Pir syd: Denne terminalen ble bygd i 2012 for å unngå kapasitetsproblemer under utbyggingen av hovedterminalen, men nå ser det ut til at den kan bli stående permanent. Arkivfoto: Glen Widing
 
Pir syd får leve
Den midlertidige terminalen som ble åpnet på Gardermoen i 2012, blir neppe fjernet.

Publisert: 05.apr.2018 13:00
Oppdatert: 04.apr.2018 07:56

For at utbyggingen av hovedterminalen på Gardermoen ikke skulle bremse flyplassens kapasitet, bygde OSL i 2012 en midlertidig terminal som fikk navnet pir syd. Den ble bygd for å slippe å frakte passasjerene i buss til flyene, noe hverken passasjerer eller OSL synes noe om. Nå ser det ut til at terminalen, som var myntet på innenlandspassasjerer, blir permanent.

160 MILLIONER KRONER

Pir syd med åtte gater er 5000 kvadratmeter stor, og klarer å ta unna 2,4 millioner passasjerer årlig. Den kostet 160 millioner kroner å bygge, og er knyttet til hovedterminalen via en 250 meter lang gangbru. OSL snakker nå med Ullensaker kommune om videre bruk.

– Det er foreløpig ikke tatt en avgjørelse rundt piren. Vi jobber med planer for videre bruk, sier kommunikasjonsrådgiver Lasse A. Vangstein til flysmart24.no.

FLYPLASSEN ROSES: Vant internasjonal pris for design

Mye kan derfor tyde på at pir syd forblir en del av det faste terminalsystemet, og at en del reisende fortsatt må belage seg på en ganske lang spasertur før de kommer til flyene som bruker den. I dag er det ikke bygget passasjerbruer på denne terminalen, men dette vil bli gjort hvis den skal bli en permanent terminal. Den ble i sin tid bygd uten toaletter, stoler og serveringstilbud. I dag er det derimot et serveringstilbud i terminalen.

IKKE FERDIG

Norges hovedflyplass betjener i dag rundt 25 millioner reisende i året, kapasiteten ligger på 28 millioner. Det betyr at den sannsynligvis blir utbygd enda mer i årene som kommer, for stadig flere mennesker tar fly når de skal et sted. For eksempel økte passa 2,6 prosent i januar i år sammenlignet med samme måned året før.

NYE STØYSONER: Kan gi byggeforbud i Ullensaker

– Luftfarten har en avgjørende rolle for nasjonal verdiskapning, og oppgangen ved blant annet Oslo Lufthavn bekrefter en trend vi har sett over tid, sier konsernsjef Dag Falk-Petersen i Avinor.

 
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no