24. sep
FINNER ANDRE VEGER. Frps Finn Terje Tønnessen misliker bomstasjonene så sterkt at han alltid forsøker å finne en veg rundt dem. - Jeg er prinsipielt mot bomstasjoner. Det er helt unødvendig å tilleggsbeskatte bilistene slik, sier Tønnessen til EUB.
 
Politikeren sniker seg forbi så mange bomstasjoner han kan
ØVRE ROMERIKE. Finn Terje Tønnessen (Frp) gjør alt han kan for å finne gratisveger rundt.

Publisert: 20.feb.2015 17:45
Oppdatert: 27.jan.2017 12:55

14. desember kostet det 114 kroner å kjøre tur-retur Gardermoen-Hamar. Fra 1. juli har prisen økt med over 105 prosent - til 234 bomkroner.
Bomavgiftene bare fortsetter å øke på nye E6 mellom Gardermoen og Hamar. Når alle bomstasjonene på strekningen er tatt i bruk 1. juli vil det koste 117 kroner å kjøre bil fra Gardermoen til Hamar. Frps Finn Terje Tønnessen liker det ikke.
- Jeg er prinsipielt imot bomstasjoner, og misliker dem sterkt. Det er helt unødvendig å tilleggsbeskatte bilistene slik, sier Tønnessen, gruppeleder i Eidsvoll Frp og nestleder i samferdsels­utvalget i fylkeskommunen.
Nye bomstasjoner settes opp og tas i bruk på nye E6. I tillegg økes prisene på dem som allerede er i drift. Hadde du kjørt tur-retur Gardermoen-Hamar 14. desember ville du betalt 114 kroner i bompenger. Fra 1. juli øker dette til 234 kroner. Til sammenligning koster en togbillett på samme reiserute 338 kroner.
LES OGSÅ: Må punge ut 25.000 i året i bomavgifter

Øker med 105 prosent

Frp har samferdselsministeren i Ketil Solvik-Olsen, men har kjapt fått merke at det ikke bare er enkelt å fjerne bomstasjonene. Partikollega Tønnessen er så lei av bomstasjoner at han sniker seg forbi så mange han bare kan.
- Når jeg reiser til hytta i Rendalen kjører jeg alltid om Odalen. Da unngår jeg bomstasjonene på nye E6. Det tar 15 minutter lenger å kjøre, men det er det absolutt verdt, sier Tønnessen.
Han kjører også av E6 på Lie i Ullensaker for å unngå bommen.
- Kjører jeg rundt bomstasjonene på veg til hytta sparer jeg fort et par hundre kroner bare i bompenger, poengterer Frp-politikeren.

Vil alltid være imot

- Da Frp var i opposisjon ville dere fjerne alle bomstasjonene, og klaget på regjeringen som ikke klarte det. Nå sitter dere selv i posisjon og har samferdselsministeren, mens stadig flere bomstasjoner kommer. Hva er din kommentar til det?
- Et klart flertall av de øvrige partiene vil finansiere vegutbygging med bomstasjoner. Vi var nok innerst inne klar over at det ville bli vanskelig å fjerne dem da vi var opposisjon, men alle partier går til valg på sine programmer og sin politikk. Vi vil fortsatt være imot bompenger, og gir folk oss stemmer nok til flertall, så blir bomstasjonene fjernet, sier Tønnessen.
Han har i lengre tid, også da han var rådgiver på Stortinget, jobbet for å få bort bommene.
- Nå ser vi på mulighetene for å få bygd opp et vegfond, som det kan tas penger fra i forbindelse med utbygginger. Dette må bygges opp til minimum å være på én milliard, sier Frps Finn Terje Tønnessen.
LES OGSÅ: - Det er forbrukerne som må ta regningen

Så mye har prisen økt

14. desember 2014 kostet det 114 kroner i bompenger å kjøre Gardermoen-Hamar-Gardermoen på E6. Bomavgiftene beløp seg slik: Hovinmoen-Dal (14 kroner), Dal-Boksrud (15), Boksrud-Minnesund (11) og Skaberud-Kolomoen (17). Dette gir summen 57 kroner per veg. Med AutoPass-avtale kostet det 51,30 kroner per veg.
Fra 1. juli vil alle de seks bomstasjonene på strekningen være satt i drift (fem er i drift i dag). Da vil prisene være følgende: Hovinmoen-Dal (19 kroner), Dal-Boksrud (19), Boksrud-Minnesund (15), Minnesund-Hedmark Grense (20), Akershus Grense-Skaberud (21), Skaberud-Kolomoen (23). Dette gir summen 117 kroner per veg. Med AutoPass-avtale vil det koste 105,30.
For tunge kjøretøy (over 3.500 kilo) er prisen det dobbelte.

 
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no