17. nov
INGEN BOM. Den smale vegen gjennom Byrudberga skal erstattes med bomfinansiert tunnel. Kommunestyret i Eidsvoll støtter forslaget fra Statens vegvesen om å sløyfe en ny bomstasjon og i stedet øke avgiften ved bomstasjonen på Toten-sida.
 
Politikerne går for én bom på fylkesgrensa til Oppland
EIDSVOLL. Kommunestyret støtter enstemmig forslaget om bare én bom ved utbedring av Feiringvegen.

Publisert: 09.mar.2017 22:21
Oppdatert: 10.mar.2017 12:04

Det står allerede en bom på fylkesgrensa etter utbedringene av fylkesveg 33 på Opplandssida.

TUNNEL I BYRUDBERGA

Nå står tunnel gjennom Byrudberga for tur. Den skal finansieres gjennom rassikringsmidler og bompenger, men det betyr ikke at det blir en bom til på vegen. Vegvesenet har nemlig foreslått å øke satsen ved bommen som alt står ved fylkesgrensa.

Dette forslaget har kommunestyret nå sluttet seg til. Dersom Stortinget går for et slikt opplegg, vil bomavgiften for personbiler stige fra 42 til om lag 48 kroner.

LES OGSÅ: Målet er byggestart i løpet av året

SLIPPER BOMPENGER SØROVER

Opplegget medfører at folk i Feiring slipper bomavgift for å kjøre mot Minnesund og E6, mens det blir noe dyrere å kjøre nordover. Planen betinger samtidig at opprinnelige sikrings- og miljøtiltak i Feiring blir redusert. Opprinnelig var det foreslått 75 millioner kroner til gang- og sykkelveger gjennom Feiring. Den skisserte bomløsningen tar 65 av disse millionene.

ENSTEMMIG

Alle partiene i kommunestyret gikk for den foreslått énboms-løsningen.

– Det viktigste for oss er at kommunens egne innbyggere slipper å betale bomavgift for å komme til kommunesenteret, uttalte gruppeleder Finn Terje Tønnessen under kommunestyrebehandlingen tirsdag.

– Dette er en bra løsning for eidsvollingene, la han til.

LIVSFARLIG STREKNING

Lederen av hovedutvalget for næring, plan og miljø, Olav Resaland (Ap) var av samme formening.

– Dette er en bra sak. Tunnelen er nødvendig. Jeg er glad for at vi hittil har kommet gjennom Byrudberga uten tap av menneskeliv, sa han.

MINDRE TIL MILJØTILTAK

Opplegget kan altså føre til mindre tiltak gjennom selve Feiring.

– Men det må etterpå også bygges en tunnel gjennom Skreiberga. Da er det på tide å kreve mer sikring- og miljøtiltak i Feiring, uttalte ordfører John-Erik Vika (Sp).

FERDIG HØSTEN 2019

Opplegget for bompengeinnkrevingen skal opp i fylkestinget i april, og til sjuende og sist er det Stortinget som fastsetter finansieringen.

Hvis det blir en endelig av klaring i løpet av sommeren, er det håp om at arbeidene kan starte til høsten. Da vil den nye tunnelen kunne tas i bruk høsten 2019.

650 METER TUNNEL

Planen er å utbedre vegen gjennom Byrudberga over en strekning på 2,4 kilometer, derav minst 650 meter i tunnel, som vegvesenet nå kaller «Smaragdtunnelen».

Utbyggingen er anslått å koste 253 millioner kroner. I tillegg er det foreslått å avsette ti millioner kroner til miljøtiltak i Feiring for å kompensere for forventet økte trafikk gjennom bygda.

 
– Artikkelen fortsetter under bildet –
BRA. – Dette bomopplegget er bra for eidsvollingene, uttalte Frps gruppeleder, Finn Terje Tønnessen.
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no