19. sep
OPPTATT AV MATJORDA: All matjord som berøres i forbindelse med jernbaneutbyggingen, skal tas vare på. Det forsikrer f.v.: anleggsleder Thomas Torsvik i entreprenørselskapet Carl C. Fon, Hilde Marie Braaten, kommunikasjonsansvarlig Bane NOR, og byggeleder for matjordhåndteringen, Hanne Disch Khile.
 
Bane NOR redder matjorda
Utbyggingen av dobbeltsporet mellom Venjar og Langset har startet. På jordene ved Venjar er de i gang med å redde og ta på matjorda. Den skal tilbakeføres når utbyggingen er ferdig.

Publisert: 31.mai.2018 21:00
Oppdatert: 30.mai.2018 15:25

Det er viktig for Bane Nor at utbyggingen av dobbeltsporet skal foregå på mest mulig skånsom måte for natur og matjord. Jord skal bevares, nye jordbruksområder skal erstatte gamle og salamanderne ved prestegården skal reddes.

8000 KVADRATMETER MATJORD

Da Gardermobanen ble bygget, ble det anlagt dobbeltspor fram til Venjar. Nå skal det videreføres opp til Langset.

Høsten 2018 starter arbeidet med dobbeltsporet mellom Venjar og Eidsvoll. I 2019 starter arbeidet med dobbeltsporet fra Eidsvoll til Langset, inkludert den 836 meter lange brua over Minnevika, og i 2023 skal hele strekningen være sluttført med dobbeltspor. Når det blir dobbeltspor fra Oslo til Åkersvika i 2026, skal det ta under en time å ta toget fra hovedstaden til Hamar.

Brua ved Minnesund vil bli Norges lengste jernbanebru, men bare en kort periode. Når brua ved Tangenvika i Stange er ferdig i 2026, vil den bli på hele 1070 meter.

– Ved Venjar skal det nå bygges en veg for anleggstrafikken, som starter opp til høsten. Bare på denne eiendommen skal 8000 kvadratmeter matjord skyfles i hauger og totalt 430 mål på hele strekningen. Den skal tas vare på og bevares slik at den ikke blir ødelagt. Når anleggsperioden er over, skal den tilbakeføres. Målet er at jordene om noen år framstår som urørte, forteller byggeleder for matjordhåndteringen, Hanne Disch Khile.

– Områdene hvor matjorda ligger, skal gjerdes inn. Den er en viktig ressurs som skal tas godt vare på, sier hun.

VASKER MASKINER

Det er entreprenørselskapet Carl C. Fon som har oppdraget med matjordflyttinga. Anleggsleder Thomas Thorsvik er bonde selv, og han verdsetter matjorda høyt.

– Vi er en bedrift som setter miljøet høyt. Vi fokuserer på å ha en miljøvennlig maskinpark og å drive på en måte hvor vi setter minst mulig spor etter oss. Når vi jobber med flytting av matjord, som her, vasker vi graverne når vi skifter fra det ene jordet til det andre. Dette for å forhindre smitte og spredning av blant annet ugresset floghavre, forteller Torsvik.

Når anleggsarbeidene starter for fullt til høsten, er det et mål at togtrafikken skal gå mest mulig normalt, samtidig som det bygges tett opptil det eksisterende sporet.

– Men det vil bli perioder som er togfrie, det er ikke til å unngå. Da vil det bli buss for tog mens vi jobber intensivt, opplyser Hilde Marie Braaten, kommunikasjonsansvarlig Bane NOR for utbygging øst, Venjar-Langset/Kleverud-Sørli-Åkersvika.

LES OGSÅ: Det blir sju, åtte nye år med intens jernbaneutbygging

 
Fakta

Stortinget har gitt utbyggerne av dobbeltspor fra Venjar til Langset en styringsramme på 5,604 milliarder kroner.

Grunnerervsbudsjettet Venjar-Langset er på til sammen 47 millioner kroner. 

430 mål matjorda blir berørt av utbyggingen. Den skrapes av og tas vare på. Jorda skal tilbakeføres når anleggsarbeidene ferdigstilt.

Selve anleggsarbeidene starter høsten 2018.

Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no