16. nov
Hjertevarme. Daglig leder Silje Harfallet og restauranten Brasserie Råh på Råholt har investert i en hjertestarter. - Det er ikke mange varer gjenstander vi kjøper uten at vi håper å få bruk for den, sier hun. Tom Christian Tvenge og Carl Jørgen Owre har gitt opplæring i bruken.
 
Restaurant kjøper hjertestarter for å redde liv
RÅHOLT. Silje Harfallet og spisestedet Brasserie Råh har brukt 20.000 kroner på en gjenstand de håper aldri blir brukt.

Publisert: 28.jun.2015 23:03
Oppdatert: 27.jan.2017 13:16

- Det er ikke mange varer eller gjenstander vi kjøper uten at vi håper å få bruk for den. Men denne hjertestarteren er en slik, smiler Silje Harfallet overfor EUB.

Hun er daglig leder på Brasserie Råh i Amfi Eidsvoll på Råholt. Nå har restauranten investert i en hjertestarter. Alt for å være best mulig forberedt dersom det en dag skulle skje en ulykke.

- Det er allerede hjertestartere i Amfi Eidsvoll, men vi har også litt andre åpningstider. I tillegg gir dette en ekstra trygghet for kundene. Vi har tatt kurs i å bruke den, kan førstehjelp og er godt forberedt dersom noe uforutsett skulle skje en dag. Det er kun positive ting ved å ha en hjertestarter, poengterer Harfallet.

LES OGSÅ: Urban mat på menyen

Skiltes nøye i lokalet

Harfallet sier hjertestarteren vil få skilting, slik at det blir enkelt å vite hvor den er. Spisestedet, som holder til i nordenden av det lokale kjøpesenteret, er nærmeste nabo til et parkområde.

- En kan aldri vite hvor eller når noe skjer. I nøden er det greit å ha nær tilgang på en hjertestarter. For en stund siden var det for eksempel noen som hadde et uhell borte ved parken her. Den gangen viste det seg at det var noe ufarlig, men det kunne vært noe mer alvorlig. Jeg har jobbet andre steder, og der har det hendt at gjester er blitt hentet med ambulanse, sier Harfallet.

LES OGSÅ: Stoler på Silje

Seriøst firma

- Det er kult at en relativt nystartet restaurant velger å bruke penger på slikt utstyr. Det er mange gjester her i alle aldersgrupper, og Brasserie Råh tar med dette et samfunnsansvar som de ikke er pålagt. De tar mer vare på kundene enn man i utgangspunktet må, og det sier mye om seriøsiteten i selskapet, sier økonomisjef Carl Jørgen Owre i Trygg Partner AS på Dal. Det er han og kompanjongen, daglig leder Tom Christian Tvenge, som har levert hjertestarteren. De to eier halvparten hver av den lokale bedriften.

- De bruker penger på HMS, og det betyr at de tar kundene og seg selv på alvor. Du vet aldri hva som kan skje, og med dette får de ansatte også god opplæring i førstehjelp, sier Tvenge.

For Silje Harfallet handler en hjertestarter også om å ligge i forkant, og ikke angre på at de ikke tok investeringen om ulykken en dag skulle skje.

- Det finnes ingen garantier i livet. Det kan skje noen av kundene, eller oss som jobber her. Vi har riktignok en lav snittalder på de ansatte, men hjertestans og hjerteproblemer kan ramme alle når som helst. Da er det godt å vite at vi er skikkelig forberedt, sier Harfallet.

LES OGSÅ: Ga bort hjertestarter

 
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no