16. nov
VINNER: Milkshaken til Knut Kopperud er populær blant kundene. – Nannestad, Nes, Fetsund og Jessheim. De kommer igjen og igjen. Jeg tolker det som at de liker produktet, sier 75-åringen.
 
Én 17. mai fikk han krampe i armen av å servere kundene milkshakes
Folk strømmer til fra hele Romerike for å kjøpe milkshaken til Knut Kopperud. – På en god dag selger jeg 50–60 milkshakes, humrer 75-åringen.

Publisert: 10.jul.2017 14:26
Oppdatert: 11.jul.2017 15:14

– Jeg husker en 17. mai. Været var ubeskrivelig fint. Blå himmel og strålende sol. Da hadde jeg 850 påslag på kassa. Det var kø utover hele plassen her. Jeg fikk krampe i armen av å servere kundene milkshakes.

Knut Kopperud smiler med god grunn. Han er blitt viden kjent for sin smakfulle milkshake. Pølsene, hamburgerne og softisen er riktignok også populære, men milkshaken har en helt spesiell plass i hjertene – og magene – til dem som svinger innom. I desember har han servert milkshakes til kundene i 50 år.

– Det går mellom 16 og 18 liter miks om dagen. Dette gir 50–60 milkshakes, sier Kopperud.

Når EUB er innom Kopperud Kiosk & Gatekjøkken på Dal i Eidsvoll kretser flere kunder rundt luka til Knut Kopperud. Milkshakene selges i tre størrelser, med en hel halvliter som den største.

LES OGSÅ: Solgte kiosken til Coop, men bare fordi han får jobbe i kiosken til han fyller 80 år

Maskin fra Italia

– Enkelte skal ha det til at det ikke nytter å selge milkshakes i vinterhalvåret. Det skal visstnok ikke selges nok til at det er forsvarlig. Bare vrøvl, mener nå jeg. Her har jeg kunder som bestiller milkshakes selv om det er 20 kuldegrader utenfor her, så det er ikke noe problem.

– Hvorfor er nettopp milkshaken din blitt så populær?

– Jeg har en spesiell maskin som lager den. Den kommer fra Italia, og jeg fikk kjøpt den via en god kontakt. Maskinen er helt suveren. Jeg har hatt to andre milkshakemaskiner tidligere, men de lagde ikke på langt nær like god milkshake. I tillegg er det viktig å bruke riktig produkt. Det må være ekte vare, uten alle mulige tilsetningsstoffer som mange bruker i dag. Det koster mer, men jeg har såpass mye erfaring og du må først og fremst kjøre på kvalitet for å få et produkt som er bra, sier Kopperud, og legger til:

– Du må også være nøye med renholdet. Jeg vasker regelmessig og det blir ikke gjort alle andre steder.

LES OGSÅ: 73 år og jobber i kiosken tolv timer hver dag

Solgte kiosken

Kundene kommer fra hele Romerike for å sikre seg den spesielle blandingen.

– Nannestad, Nes, Fetsund og Jessheim. De kommer igjen og igjen. Jeg tolker det som at de liker produktet.

Som EUB tidligere har skrevet, har Knut Kopperud solgt kiosken og eiendommen til Coop. Men fortvil ikke; Det blir mulig å kjøpe både burger, softis og milkshake en stund til.

– Hvis helsa holder skal jeg holde på til 1. mars i 2022. Da fyller jeg 80 år, og synes det er et naturlig punktum på arbeidskarrieren her, smiler Kopperud, før han smiler og tar imot en ny kunde i luka. Arbeidsukene inneholder fortsatt 84 timer i kiosken.

 
Fakta

Milkshake

  • Er en drikk laget av pisket melk, fruktsaft eller andre smakstilsetninger.
  • Selve navnet kommer fra engelsk og betyr direkte oversatt «ristet/skaket melk».
  • Tilleggsingredienser er ofte sukker og iskrem som gir en tykkere konsistens.
  • Milkshake har vunnet stor popularitet på alle kontinenter og i de fleste kulturer.
  • Drikken finnes i et utall smaksvarianter.

Kilde: Wikipedia

Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no