21. sep
SIER NEI. Torleif Hamre (SV) og Anders Klaseie (Sp) sier nei til tredje rullebane på Gardermoen. Nå vil de ha med seg resten av kommunestyret i Eidsvoll.
 
Sier nei til ny rullebane
EIDSVOLL. SV og SP vil ikke ha en ny rullebane på Gardermoen, og vil ha med seg resten av kommunestyret.

Publisert: 16.mar.2017 10:40
Oppdatert: 16.mar.2017 14:05

– Dette er en så viktig sak at vi må stå sammen. Dette må ikke bare være partipolitikk, men Eidsvolls offisielle holdning, sier Torleif Hamre (SV) og Anders Klaseie (Sp), begge representanter for hvert sitt parti i kommunestyret i Eidsvoll.

I et brev til ordføreren i Eidsvoll stiller de spørsmål om hva som er ordførerens holdning til en 3. rullebane på Gardermoen, og åpner samtidig for diskusjon om spørsmålet i grunnlovsbygda.

SIER NEI

Og både Torleif Hamre og Anders Klaseie sier et høyt og tydelig nei til en ny rullebane på hovedflyplassen. Det er i hovedsak tre argumenter de to løfter fram.

– Det første argumentet handler om klima. For å nå Norges mål om å redusere utslippene, må flytrafikken ned og ikke opp. Da kan vi ikke legge til rette for økt flytrafikk med å bygge en tredje rullebane, sier Torleif Hamre.

– For hvis en tredje rullebane skal ha noe for seg, må flytrafikken øke dramatisk. Vi må heller bruke pengene på tog og miljøvennlige transportløsninger, sier han.

BYGGER NED MATJORD

Det andre argumentet er særlig aktuelt for Senterpartiet, men Torleif Hamre henger seg på.

– Ved en utbygging av tredje rullebane vil ti tusen mål av Norges beste matjord bli asfaltert. Det er snakk om ekstremt verdifulle arealer, sier Anders Klaseie.

– Vi mener det er helt feil å bruke disse dyrebare arealene på flytrafikk, som i tillegg er miljøfiendtlig. Derfor må vi si nei til dette, sier han.

PLAGER FOLK MED STØY

Det tredje argumentet er mer lokalt, men ikke desto mindre viktig, ifølge de to:

– En tredje rullebane vil utvilsomt føre til mer støyplager. For det første vil flybevegelsene bli mer begrenset, fordi flyene må følge mer rigide flymønstre inn og ut av Gardermoen. For det andre vil det bli langt flere flybevegelser, sier lokalpolitikerne.

– Problemet er at Eidsvoll har forholdt seg til den gjeldende flyplassen, og godkjent boligområder som med en tredje rullebane vil bli sterkt støybelastet. Det betyr i så fall at Eidsvoll kommune har gjort flere «gale» vedtak, i den forstand at en ny rullebane vil snu opp ned på det støysonekartet vi forholder oss til i dag, sier de.

IKKE I NASJONAL TRANSPORTPLAN

Både Anders Klaseie og Torleif Hamre er kritiske til at drøftingene rundt en tredje rullebane ikke er med i nasjonal transportplan.

– I stedet skal det inn i Avinors strategimelding. Det går ikke an i et demokrati at en så stor sak ikke skal være offentlig, men behandles i et aksjeselskap som kun har ett mål for øye, nemlig å øke flytrafikken. Dette må håndteres av Stortinget, ikke av Avinor, sier Torleif Hamre og Anders Klaseie.

LES OGSÅ: Ordfører Staahle mener at to rullebaner bør være nok

 
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no