21. nov
NY SLIPP. - Sannsynligvis Norges mest moderne slipp, sier overstyrmann Aksel Aspli (t.v.) og matros Jon Vidar Alvestad.
 
Skibladner står tørt på topp moderne slipp
MINNESUND. – Vi har fått Norges fineste og sannsynligvis mest moderne slipp, sier overstyrmann Aksel Aspeli.

Publisert: 02.okt.2017 06:00
Oppdatert: 29.sep.2017 14:56

Skibladner er trukket på land for inspeksjon av Sjøfartsdirektoratet. I år har det skjedd ved hjelp av en helt ny slipp.

HYDRAULISK SLIPP

– Den er Norges fineste og sannsynligvis mest moderne, sier overstyrmann Aksel Aspeli fra Hamar.

Slippen er utstyrt med fjernstyrte, hydrauliske støtter som er spesialbygd for Skibladner.

– Det er Mjøssamlingene som har stått for den nye slippen. Den er bygd av Gjersings mekaniske verksted på Minnesund og finansiert ved hjelp av Riksantikvaren, forteller Aspeli.

– Slippen fungerer godt. Den er mer effektiv og sikrere enn den gamle, sier han.

Men fortsatt er det Forsvaret som må trå til for å få trukket den 161 år gamle hjuldampere opp fra vannet.

PÅ LAND

I norrøn mytologi var Skibladner en båt som gikk like godt til lands som til vanns og som alltid hadde medvind.

– Men dagens Skibladner trives best på vannet, mener overstyrmannen som vi traff mens han var i ferd med å male mer bunnstoff på båten.

– Dette er periodisk vedlikehold. Det hindrer groing og gjør at båten går lettere i vannet, forteller han.

– MÅ BIDRA

Maling er trolig ikke noen vanlig jobb for en overstyrmann.

– Vi er ikke større mannskap enn at alle må bidra. Nå har jeg og to matroser holdt på ei ukes tid, forteller Aspeli, som har Skibladner som fritidsjobb. Ellers jobber han på Kielferja.

– Men der er jeg bare matros. Jeg er utdannet navigator og har styrmannssertifikat, men det er trangt med jobber for styrmenn, sier den båtglade hamarsingen.

INSPEKSJON

Sjøfartsdirektoratet fortar to inspeksjoner av Skibladner i løpet av en femårsperiode. Under inspeksjonene må båten være på land.

I år avdekket kontrollen ei slitt metallplate i skroget, like ved roret.

– Båten er tett, men plata er for tynn og må skiftes, foreller Aspeli.

Ringsaker Industriservice er nå i ferd med å skjære løs plata for så å sveise og klinke inn ei ny.

VELKOMMEN

– Skibladner kommer til å stå på slipp ei tid framover, og det er fritt fram for interesserte å komme på besøk og ta en titt mens båten står på land, inviterer Aksel Aspli.

 
TØRT: Skibladner er trukket opp på tørt land på Minnesund på grunn av Sjøfartsdirektoratets faste inspeksjon.
PLATESKIFT: Ei plate i skroget ble funnet for tynn og må skiftes. Arbeidet er allerede i gang.
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no