13. nov
 
Slik betaler VIP-ene seg forbi flyplasskøene
Noen rikinger og rockestjerner reiser med privatfly. Andre næringslivstopper og celebre personer benytter seg av en helt egen VIP-terminal på flyplassen.

Publisert: 23.apr.2018 21:00
Oppdatert: 23.apr.2018 21:07

Det kan ta under fem minutter fra du parkerer bilen utenfor til du er gjennom sikkerhetskontrollen og klar for å lette fra bakken. Det er dette spesialtilpassede konseptet Sundt Air på GA-terminalen har bygd butikk av. Flyene står linet opp inne i deres egen terminal. Køer er utopi og lavpriskalender kun som et fremmedord å regne.

– Vi satser på høy standard, god service og fred og ro. Også er det superfleksibelt. Vi har ingen rutefly, og det spiller ingen rolle om du kommer en halvtime for sent. Flyet står og venter på deg – uansett, sier Ola Vøllestad, markedssjef i Sundt Air.

Det er rikingenes egen lekegrind, men også en arena for rockestjerner, toppolitikere og høyt gasjerte forretningsfolk. Rockestjerner som Justin Bieber og Robbie Williams står ikke i en 50 meter lang kø og venter på å komme seg gjennom sikkerhetskontrollen på Gardermoen. Det gjør heller ikke statsminister Erna Solberg. De får spesialbehandling og det beste flyplassen kan by på av service, snarveier og ikke minst diskresjon. Inne i terminalen er flytrappa slått ut. Vi tar av oss skoene på et teppe nede på gulvet før vi går opp. Inne i flyet er det nyvaskede skinnseter. Flaskevann og kaffeservering står klart. Bak i flyet er det et eget, innbydende og luksuriøst toalett.

Vært der siden starten

– Jeg har vært involvert i flyene til Sundt Air siden 1991. Det beste med jobben er allsidigheten. Vi kan gå gjennom dagsplanen til morgenkaffen klokka 8. Så er den snudd på hodet til lunsj. Det forandrer seg fort, og vi vet aldri hva som venter, sier flytekniker Thor Gjerde.

Han hadde en friperiode da han jobbet i SAS, men benyttet friukene sine til å jobbe for det private selskapet. Det sier litt om hvor mye han trives i jobben.

– Her har vi ansvaret for hele flymaskinen. Det betyr at vi gjør alt fra polering og vask til oppgradering av kartverk og navigasjon. Den store bredden i arbeidsoppgaver gjør jobben inspirerende, sier Gjerde.

Ola Vøllestad sammenligner flyvirksomhet på denne måten som en taxi. Flyet er med deg overalt og gjør akkurat som du vil, når du vil. Toppfolk innenfor politikk og næringsliv er hyppigst å se på kundelisten.

– For dem kan diskresjon ofte være avgjørende. Om bord i flyet kjenner de alle øvrige passasjerer og snakker om hva de vil. Det er ikke snakk om noen overstadig luksus, men du får det lille ekstra, sier Vøllestad og trekker fram et eksempel fra da Telenor og Telia lå i fusjonsforhandlinger rundt årtusenskiftet.

– Dag Jostein Fjærvoll var samferdselsminister i Norge og reiste av naturlige grunner mye til Sverige. Han brukte SAS, og nesten alle andre om bord på flyet var journalister. Hans svenske ministerkollega fløy hit med privatfly, og gikk helt under radaren. Det var nesten ingen som visste at han var her, sier Vøllestad.

– For folk på toppen kan det også dreie seg om børssensitiv informasjon. Hvem de snakker med kan ha stor betydning, sier han.

I dag teller Sundt Airs flåte ti fly. Fire eier selskapet selv. De resterende opererer de for andre eiere, deriblant Aker. Langsiktige avtaler har avgjørende betydning for bedriften.

– I avisbransjen lever VG av å selge forsiden hver eneste dag, mens Aftenposten selger seg ett år av gangen med abonnement. Vi må være Aftenposten og sikre oss så lange avtaler som mulig, sier Vøllestad.

Han forteller at forretningsfolk fra eksempelvis Aker og departementsansatte er hyppig representert blant kundene.

– Hva med rike privatpersoner?

– Det er ikke mange av dem, men vi har definitivt noen.

– Hva koster en slik tur?

– Det er selvfølgelig helt avhengig av hvilken flytype du velger, men reiser du for eksempel til Nice med et åtte seters fly og én overnatting, tipper jeg regningen havner på 200.000 kroner. Da venter flyet på deg til du skal hjem, svarer Vøllestad.

Egen Vip-terminal

Men du må ikke reise med privatfly for å få en eksklusiv opplevelse på flyplassen. Avinor satser nemlig selv også på et lignende tilbud. VIP-terminalen ligger rett ved siden av politiet og nært til flysiden. Dette bygget ble åpnet i 2011. For tre år siden ble det åpnet for at du og jeg – mot et ekstravederlag – kan benytte oss av dette reisetilbudet.

– Det er tilkomst for bil helt til døren og inngang via en privat sikkerhetskontroll. De fleste loungene har utsikt til flyside, slik at aktiviteten på flyplassen kan beskues, sier Hans Bendik Eriksen, avdelingssjef for operativ drift på Oslo Lufthavn.

Utenfor bygget på 600 kvadratmeter og to hovedetasjer er det røde løpere. Kongelige har egen inngangsdør. Inne i bygget har de også sin egen avdeling. På bordene i hvert av loungene står det egne kaffe- og tebuffeter, med frukt, sjokolade og nøtter. Stedet har skjenkebevilling, og både øl og champagne er tilgjengelig. Det er også mulig å forhåndsbestille servering fra en egen VIP-meny.

– Fasiliteter som dusj og speil med ekstra god belysning er tilgjengelig. Det er også mulig å ha med følgepersoner som sminkør, frisør og andre assistenter, sier Eriksen.

Loungene har fått egne navn som spiller på det norske; Fjell, fjord, is og skog. I bygget er det også mulig å ha egne møter og seminarer.

– Hva koster dette VIP-tilbudet?

– Den første reisende i følget betaler 4.995 kroner. Hver person utover dette betaler 1.995 kroner. For barn under 16 år i følge med foreldre er det gratis, sier Eriksen.

De reklamerer med tilkomst med bil helt til døren, køfri sikkerhetskontroll, innsjekk- og boardingservice, bagasjehåndtering, køfri passkontroll (ut av Schengen), privat ventelounge med egen serveringsbuffé og privat transport til flyet. I 2017 var det totalt 4.500 personer som benyttet seg av tilbudet. Av disse var det 4.000 offisielle oppdrag og 500 kommersielle.

Ved utgangsdøren står to BMWer parkert. De er startklare og venter på de neste passasjerene.

– Vi har et godt samarbeid med BMW Norge, og har alltid det råeste av BMWer tilgjengelig for våre brukere. Vi bytter kjøretøyene hver sjette måned, sier Eriksen.

Sammen med VIP-koordinator Martin Schøyen Welle, inviterer han EUB med på en kjøretur inne på flyplassområdet. Passasjerene som benytter seg av VIP-tilbudet blir kjørt til flydøra, og en del av pakka er at de er de siste passasjerene som går om bord i flyet.

– Variasjonen er det kuleste med jobben. På stille dager kan det være en del administrativt arbeid ved kontorpulten, men det andre dager er mye operativt og aktivt ute mot kundene. Én av våre viktigste oppgaver er å møte forventningene og levere den kvaliteten som ønskes, sier Martin Schøyen Welle.

– Hele dette produktet kan sammenlignes med en skreddersøm. Det skal gå så effektivt, enkelt og elegant som mulig, sier Hans Bendik Eriksen.

Vil ha helhet i tilbudet

Han sier bakgrunnen for at det er kommet en egen VIP-terminal på flyplassen er sammensatt.

– Først og fremst er det for å komplimentere tilbudet vårt. De aller fleste passasjerene reiser ordinært gjennom hovedterminalen. Så har vi loungetilbudene for dem som ønsker enkelte oppgraderinger. For dem som ønsker ytterligere ett steg opp har vi VIP-terminalen. Neste steg derfra er privatfly, for eksempel gjennom Sundt Air, sier Eriksen.

Muligheten gjennom VIP-tilbudet er knyttet opp mot rute- og charterflyene.

– Hvor mye kan du spare av tid på å gjøre det på denne måten?

– Det varierer selvsagt noe, men hit holder det for eksempel å komme 40 minutter før flyet letter. Da går du bare rett gjennom sikkerhetskontrollen og ut i en ventende bil som frakter deg til flydøren, svarer Eriksen.

– Hvordan tror du antallet brukere vil utvikle seg i årene framover?

– Vi har hatt en økning på 20–25 prosent årlig siden tilbudet ble gjort tilgjengelig for alle. Det vil helt sikkert fortsette å øke i omfang. Samtidig har ikke vi gjort noen framstøt på det åpne markedet for å gjøre dette mer kjent. Vi ønsker at dette fortsatt skal ha en eksklusivitet, poengterer Eriksen.

Han sier Regjeringen, øvrige stortingsrepresentanter og departementsansatte er blant brukerne. I tillegg er det naturligvis en del utenlandske celebriteter.

– Det er også familier og andre privatpersoner som velger dette, sier Eriksen.

Møtte USAS president

VIP-vert Per Francisco fra Jessheim har jobbet på hovedflyplassen siden startskuddet gikk i 1998. Han er blid, kjapp i replikken og har alltid strukket seg langt for VIPene. Som da daværende utviklingsminister Hilde Frafjord Johnson hadde bestilt te.

– Kan du ikke stikke hånden din oppi, sa hun.

Per tvilte litt. Var redd det skulle være for varmt.

– Jo, gjør et forsøk, insisterte hun.

– Jøss, har statsråden bestilt iste, sa vi, da vi kjente at vi hadde glemt å koke tevannet.

Dermed lo alle og den saken var ute av verden.

– Hvor mange kjendisautografer har du liggende hjemme?

– Nei, det er ingen. Det er slik vi jobber. Jobben krever en høy grad av profesjonalitet. Vi er hyggelige og yter den beste service mot alle vi møter. Vår oppgave er at de skal bli så fornøyde som mulig, sier Francisco.

Han har likevel et spesielt bilde hengende på veggen i pauserommet i VIP-huset. Av ham selv og USAs tidligere president Jimmy Carter.

– Han skulle ut og reise med KLM og insisterte på at det skulle tas et bilde av oss. Plutselig kjente jeg hånden hans på skulderen min. Det var spesielt, sier Francisco. I ettertid er han glad for at bildet ble tatt.

– Det er fint bilde å se tilbake på. Du får mange gode minner i denne jobben, smiler Francisco.

Sundt Air AS

  • Stiftet i 1996. Besøksadresse Generalmajor Mehrers veg 4 på Gardermoen. Het tidligere Nor Aviation AS. Driver lufttransport med passasjerer
  • Har i dag cirka 70 ansatte. Hadde 140 på det meste, men måtte nedbemanne etter finanskrisen i 2008.
  • Flåten består i dag av 10 fly. 4 av disse eier selskapet selv.
  • Omsatte i 2016 for vel 196 millioner kroner. Resultat før skatt var 2,3 millioner.
 
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no