21. nov
 
Slik vil syklistene løse krangelen med bilistene
Ute på sykkeløkt ble Anders Bernhoft truffet av en halvspist McDonalds-meny fra en passerende bil. Nå skisserer flere syklister en rekke løsninger for å løse den evige veikonflikten.

Publisert: 02.mai.2018 21:00
Oppdatert: 02.mai.2018 21:20

Spruting med spylervæske, tuting, bråbremsing og syklister som skaper køer. Du har garantert hørt om det tidligere. Anders Bernhoft er én av flere som har sett seg lei på den evige konflikten mellom syklister og bilister på veiene. Han sykler minimum 15 timer ukentlig langs veiene, driver sin egen sykkelbutikk på Råholt og forteller flere skrekkhistorier.

Nå vil han bidra til å dempe konfliktnivået, og kommer med en rekke løsningsforslag.

Flere skrekkeksempler

– Vi kommer ingen vei med å hakke og skylde på hverandre. Det gjør bare at konflikten fortsetter å eskalere, sier Bernhoft. EUB treffer ham og flere sykkelvenner ved Nordmokorset i Maura. De er ute på en ny treningsøkt i nærmiljøet.

– Selv har jeg opplevd det aller meste langs veiene. Tuting, hytting med nevene, bråbremsing og syklister som er blitt presset ut. Ingen, verken syklister eller bilister, er feilfrie. Dette er konflikter alle har et ansvar for å forebygge, sier Bernhoft.

Nå kommer han og sykkelkollega Michael Overbeck Cook med følgende løsningsråd til syklister og bilister:

Syklister bør velge de minst trafikkerte veiene.

  • Dropp å ligge i lange tog på 20–30 syklister over 100 meter. Del heller inn i to grupper med litt avstand mellom.
  • Syklister bør være behjelpelige med å slippe fram trafikken, spesielt når de ser det blir kø bakover. Kjør for eksempel innom en bussholdeplass.
  • Syklister bør ligge på én rekke der det er trafikkert og mange veikryss.
  • Bilister bør vente til det er klart før de foretar forbikjøringer. Hold god avstand til syklistene når du kjører forbi.

Annen kultur i utlandet

– Står bilistene på sine krav og syklistene gjør det samme vil dette aldri bli bedre. Derfor er oppfordringen at det starter med oss syklister. I tynn Lycra-shorts med liten hjelm på hodet vil vi alltid tape i møter med biler – uansett, sier Michael Overbeck Cook.

– Stadig deles det innlegg på Facebook der det vises til at syklister fint kan ligge to i bredden. Dette er bare med på å eskalere konflikten. Regler er én ting. Det går an å bruke sunn fornuft, også som syklist. Samspillet er det viktigste. 99 prosent av alle syklister er bilister selv. I utlandet ser vi en helt annen kultur og samspill mellom syklister og bilister. Vi har mye å lære av det, sier Bernhoft.

De mener syklistene må gå foran for å skape mindre veikrangel.

Dette mener Statens vegvesen

Det er ingen lov som regulerer hvor mange syklister som kan sykle i bredden i kjørebanen.

Regelen er at man skal være varsom. Statens vegvesen anbefaler faktisk at man ofte skal sykle to i bredden når det er flere sammen. På denne måten blir forbikjøringsstrekningen forkortet.

Når bilister skal kjøre forbi syklister skal de holde god avstand, og minimum halvannen meter. I de fleste tilfeller betyr det at bilistene må krysse over i motsatt kjørebane. S

yklister anbefales å holde en avstand til hvitstripa på opptil én meter for å unngå at bilistene presser seg fram dersom det er trafikk imot. Både syklister og bilister har like rettigheter til vegen, men de har også samme plikter, nemlig å følge trafikkreglene og ta hensyn til hverandre.

Som syklist er man etter trafikkreglene definert som kjørende. På sykkel har man lov til å bevege seg på mange forskjellige trafikkarealer rundt omkring.

Sykkelregler

  • Når du sykler i veibanen har du de samme rettigheter og plikter som biltrafikken.
  • Du bør gjøre deg selv godt synlig, med refleksutstyr på klær og sykkel, og lys på sykkelen.
  • Hold så god avstand til fortau eller grøftekanten at passerende biler må foreta en ordentlig forbikjøring.
  • På gang og sykkelveier skal syklister og gående tilstrebe et best mulig samspill.
 
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no