20. sep
– Her er det Norges beste togtilbud hva gjelder reisetid, distanse og antall togavganger, sier Rune Reitan. Her er han på toget på vei mellom Eidsvoll og Oslo.
 
Slipper prissjokk med togpendling
Rune Reitan flyttet fra Oslo til Eidsvoll og kuttet reisetiden til byjobben. Togpendleren har medfølelse med bilistene som snart møter prishopp i bomringen.

Publisert: 25.aug.2017 14:00
Oppdatert: 25.aug.2017 14:06

Reitan er kroneksemplet på det sentrale myndigheter ønsker du og jeg skal gjøre: Han bor rett ved kollektivknutepunktet Eidsvoll stasjon, lar derfor bilen stå og pendler med tog hver dag.

Sover ti minutter lenger

– Jeg og samboeren bodde på Torshov i Oslo. For fire år siden fikk vi nok av bybråket og flyttet til Eidsvoll. Det har vi ikke angret ett sekund på. Nå kan jeg sove ti minutter lenger om morgenen og likevel være inne på jobb til samme tid. Her er det Norges beste togtilbud hva gjelder reisetid, distanse og antall togavganger, sier Reitan til EUB.

Samboerparet flyttet inn i en 120 kvadratmeter stor nybygd toppleilighet på Torget ved elvebredden i Sundet. Nå kikker han over Vorma til togstasjonen på motsatt side. Dit går han enkelt på sju minutter. Med toget slipper Reitan å betale bompenger. Dermed unngår han også den drastiske prisøkningen i bomringen rundt Oslo. Fra 1. oktober fordobles nesten prisen for dieselbiler i rushtiden.

Dette er de nye prisene

  • Fra 1. oktober øker prisen fra 34 til 43 kroner for bensinbiler i Oslo. I rushtiden (06.30-09 og 15-17) koster det 53 kroner.
  • For dieselbiler blir takstene henholdsvis 48 og 58 kroner (for kjøretøy under 3,5 tonn).
  • For tyngre biler vil det koste 100–190 kroner, avhengig av om kjøretøyet har ny eller eldre motor (1. januar 2014), og det er i eller utenfor rushtiden. Senvinteren 2019 kan det komme 56 nye bomstasjoner i Oslo.

Sparer med togpendling

– Det er to hensikter med den nye avtalen; Å sikre finansiering av de store samferdselsprosjektene i Oslo og Akershus, som det allerede er enighet om og at endringene vil gi et mer rettferdig bompengesystem ved at flere betaler. Det bidrar til bedre luft, vesentlig bedre framkommelighet og store reduksjoner i klimagassutslipp i regionen, sier fylkesvaraordfører Lars Birger Salvesen (KrF).

– Det er et ønske om at flere bør gå over til bil med fossilfri brensel. Oslo og Akershus er en sammenhengende region, der pendlerstrømmene må håndteres helhetlig. Oslopakke 3 er et viktig virkemiddel for å bidra til at målet om at veksten i persontransporten i Oslo-området tas med kollektivtransport, sykkel og gange, utdyper Salvesen. En 30-dagersbillett hos Ruter, som gir fri skyss med selskapets busser, trikker, T-baner og båter, samt NSBs tog i Oslo og Akershus, koster 1.804 kroner for voksne.

– Det ville blitt langt dyrere å kjøre bil til og fra jobben. I tillegg ville det tatt lengre tid, spesielt hjem, sier Reitan, som jobber på NSBs hovedkontor i bygryta og dermed nærmest er forpliktet til et liv på skinner.

– Hva tenker du om økningen i bomsatsene?

– Det vil alltid være noen som har behov for å bruke bilen, og jeg tenker at de nye bompengesatsene blir svært usosiale. Til slutt er det bare de som har god råd som har råd til å kjøre bil. Jeg tviler også på at biltrafikken vil gå ned særlig mye. Det blir heller økte inntekter til myndighetene, sier Reitan.

BILLIGERE BOMPASSERINGER: Mens det blir det dyrere å kjøre inn i bomringen rundt hovedstaden, er saken en annen langs E6 i vår region.

Frp oppfordrer alle bedrifter å flytte ut av Oslo for å unngå bomsjokket

Med de nye satsene i 2019 vil en dieselbilist fra Romerike, som kjører gjennom minst én av bommene inne i Oslo i rushtida, betale 87 kroner dagen. 29 kroner på bygrensa og 58 kroner i Oslo (69,90 med 20 prosent brikkerabatt).

- Flytt bedriftene til Romerike, sier Liv Gustavsen, fylkesleder i Akershus Frp. Hun mener prishoppet i bomringene er en hån mot innbyggerne.

Romerike får flere

– Dette er slik Oslos bystyre ønsker Akershus-beboere som reiser inn til Oslo for å jobbe, velkommen på. Det er kun én måte å møte dette på, og det er at vi kommunene rundt Oslo må tilby næringslivet muligheter til å flytte ut av Oslo. Dere er hjertelig velkomne til Romerike, Follo, Asker og Bærum, sier Gustavsen. Det store bomsjokket kommer trolig senvinteren 2019. Da er det planlagt 56 nye bomstasjoner i Oslo – slik at det blir bompengeinnkreving ved totalt 85 stasjoner. Det blir totalt cirka 18–20 bommer på kommunegrensene mot Romerike, 

– Tungtransport og næringslivet har ikke råd til å fortsette i Oslo med skyhøy økning av antall bomstasjoner, økte avgifter i rushtiden, økte takster for dieseldrivstoffsbiler og ikke minst at man på enkelte dager risikerer forbud mot å kjøre i det hele tatt. Det er allerede innført økte parkeringsavgifter i Oslo. De er blitt skyhøye på ett år. Men noen har allikevel ikke anledning til annet enn å ta bilen inn til sentrum. Nei, takk Oslo, sier hun. Gustavsen sier Akershus Frp ikke er en del av forhandlingene om Oslopakke 3.

Ikke i forhandlingene

– Vi sitter i posisjon i fempartiflertallsstyringen, men er ikke invitert med til forhandlingene eller orienteringsmøter. I fylkestinget stemmer vi mot flere bommer og økte satser, sier Gustavsen. 

De tre bystyrepolitikerne Eirik Lae Solberg (H), Lan Marie Nguyen Berg (MDG) og Andreas Halse (Ap) har ikke besvart EUBs henvendelse i sakens anledning.

Fakta om pendlerstrømmene

  • 30.080 sysselsatte pendlet ut av sine bostedskommuner på Øvre Romerike i 2015.
  • I de seks kommunene på Øvre Romerike fordelte det seg slik: Ullensaker (8.767), Eidsvoll (6.873), Nes (6.536), Nannestad (4.518), Gjerdrum (2.624) og Hurdal (762). 
  • Inn til Oslo pendlet 170.260 personer for å jobbe. Tall på hvor mange av disse som er fra Øvre Romerike er ikke kjent, men det er mange.

I NAF rister de bare på hodet av økningen i bompengesatsene

– Jeg har tatt konsekvensen av det varslede avgiftssjokket og går av med pensjon 1. september, sier Jan Ivar Engebretsen.

Ullsokningen er kommunikasjonsrådgiver i NAF og har prøvd pendling med tog fra Jessheim til jobben i Oslo. 

– Det gikk utover humøret på grunn av togforsinkelser og innstillinger. Barnefamiliene kommer til å slite mest. Mange har en presset økonomi i utgangspunktet. Den andre bekymringen går på tidsklemma. Alle bor ikke ved et kollektivknutepunkt. Men hvis de likevel tvinges over på buss, tog og T-bane, er jeg bekymret for hvordan de skal få tidsplanen til å gå opp i forhold til fritidsaktiviteter for barna utenfor arbeidstid. Det er forbrukernes lommebok som blir plyndret. Bysentrum er én ting, men Norge er Norge. Skal man privatbilismen til livs, må man først få et godt nok kollektivtilbud over hele fjøla, sier han.

GAMLE GLIMT: Her er ett av byggmester Bjørnstads arbeidslag, som var ukependlere til Oslo

 
STORTRIVES: Rune Reitan og samboeren har ikke angret ett sekund på at de byttet ut bylivet med leilighetslivet ved Vormas bredd.
Sju minutter: Rune Reitan forlater toppleiligheten på Torget i Sundet. Med sju minutters gange er han over på Eidsvoll stasjon.
VELKOMMEN: Frps fylkesleder Liv Gustavsen ønsker alle hovedstadsbedrifter hjertelig velkommen til Romerike.
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no