19. nov
APP: Fra 1. mars skal det meste av kommunikasjonen mellom Ullensakers kommunale barnehager og de foresatte gå via en app. Erik Brendløkken i Nordby barnehage og forelder Ragnhild Bieltvedt Skeie er godt fornøyde så langt.
 
Slutt på e-poster og papirlapper overalt
De kommunale barnehagene i Ullensaker gikk 1. mars over til en app for å kommunisere med foresatte.

Publisert: 20.mar.2018 09:00
Oppdatert: 20.mar.2018 09:17

De kommunale barnehagene i Ullensaker gikk 1. mars over til en app for å kommunisere med foresatte.

I en hektisk hverdag må kommunikasjonen mellom foreldre og barnehagene gå på skinner. Hittil har det blitt vært lapper, telefonsamtaler og e-post, noe som tar tid både hjemme og i barnehagene. Appen forenkler hverdagen, skal vi tro kommunikasjonsrådgiver Iselinn Næss.

HUSKER DU DENNE: Barnehagebarna lærer språk med nettbrett

– Det skal være enkelt å være foreldre for barn i våre kommunale barnehager. Derfor gikk vi over til appen My kid, sier hun.

ALT PÅ ETT STED

Kort forklart fungerer appen slik at all informasjonen fra barnehagen kommer direkte til mobiltelefonen til foreldrene – som beskjed om at barnet er registrert inn, når barnet sover og når det forlater barnehagen, eller om det skal ha med seg kostyme til et karneval. Ragnhild Bieltvedt Skeie har to barn i Nordby barnehage, og er så langt godt fornøyd.

– Kommunikasjonen er toveis. Hvis et barn har feber om kvelden melder vi fra at det ikke kommer dagen etter. Eller hvis jeg mister et tog hjem fra Oslo kan jeg gi beskjed at det er svigermor som henter den dagen. Appen forenkler hverdagen vår, sier hun.

– Hva med en e-post eller en telefonsamtale?

– E-poster har lett for å bli borte i mengden, og personellet kan ikke alltid ta telefoner. I appen kommer beskjeden umiddelbart, påpeker hun.

KAN FORTSATT RINGE

Erik Brendløkken har jobbet i Nordby barnehage i ti år, og er strålende fornøyd.

– Selvsagt fortsetter vi å ringe foreldrene hvis det skjer noe spesielt, for det er viktig å ha god kontakt med dem. Men daglige beskjeder som det blir mange av, er mye bedre å gjøre via appen. Dette skjer på barnehagens nettbrett eller mobiltelefoner, og vi kan se hvem som har fått beskjedene og hvem som har lest dem, sier han.

– Hva er erfaringen så langt, etter 14 dager?

– Vi har alle ulik digital kompetanse, og noen trenger mer tid på å lære dette. Men allerede nå ser vi at vi sparer tid med appen, tid vi bruker på barna som er vår viktigste oppgave. Og det er veldig fint å slippe alle telefonene morgen og ettermiddag.

Barnehagene sluttet umiddelbart med lapper og mailer da appen ble innført, og barnehagene sikret at alle foresatte tok den i bruk.

– Appen betyr også slutten på at begge foreldrene kommer for å hente på grunn av en kommunikasjonssvikt, fordi den viser at barnet er hentet. Dette letter hverdagen til folk, sier Næss.

 
DIGITALT: Slik kan en side i appen se ut. Alle de kommunale barnehagene i Ullensaker bruker nå dette systemet.
LISTER: Appen gjør det enkelt for de ansatte å ha oversikt over barna, hvem som henter, bringer og eventuelt er syke.
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no