19. nov
Bypendler: Christian Bendz pendler fra Maura til jobben i Næringslivets Sikkerhetsorganisasjon (NSO) på Lysaker. Han har byttet ut dieselbilen med elbil. Det kutter han månedsregningene på. – Nå sparer jeg 5.000 kroner i måneden og 60.000 kroner i året på å kjøre elbil. Det er mye penger, sier Bendz.
 
Sparer 60.000 i året på bypendling med elbil
Morgenfuglen Christian Bendz har ikke angret ett sekund på at han byttet inn dieselbilen i en elbil. – Det er noe av det smarteste jeg har gjort, smiler han.

Publisert: 21.feb.2018 19:00
Oppdatert: 22.feb.2018 08:55

Klokka er 05.02. Ut av døra hjemme på gården i Gamle Dalsveg i Maura kommer Christian Bendz. Han er morgenfrisk og opplagt. Det er duket for en ny arbeidsdag.

– Jeg gjør dette hver dag, så for meg er det ikke tidlig, humrer han, Høyre-politiker og bypendler. Han jobber med industriberedskap i Næringslivets Sikkerhetsorganisasjon (NSO) på Lysaker. Før jul eksploderte satsene i bomstasjonene ut og inn av Oslo. Nå koster det minimum 44 kroner – ti kroner opp – å kjøre gjennom bomringen i hovedstaden. I rushtiden er det blitt enda dyrere (se egen sak). Det valgte Christian Bendz å ta konsekvensen av. Han skiftet ut sin Volvo V40 dieselutgave 2015-modell i en BMW i3 elbil.

– Jeg reiser hjemmefra 5.15 hver morgen og er inne på jobb mellom 6.00 og 6.10. Så forsøker jeg å reise hjem igjen senest 14.30. Det er flere grunner til at jeg valgte å kjøpe elbil, men de økte satsene i bomringene i Oslo var helt klart én medvirkende årsak. Det er blitt høye utgifter, og det kom over natta for mange, sier Bendz.

60.000 mindre i utgifter

Tidligere hadde han minimum 3.000 kroner i måneden – i rene dieselutgifter. I tillegg gikk det unna 1.500-2.000 kroner i bompenger.

– Nå sparer jeg 5.000 kroner i måneden og 60.000 kroner i året på å kjøre elbil. Det er mye penger. Det er også kjempepositivt at man kan gjøre dette for miljøet. Jeg ventet med å kjøpe elbil til jeg fant én utgave som har litt kjørelengde. På en god sommerdag klarer denne 25–26 mil og på en gjennomsnittlig vinterdag ligger den på cirka 20 mil før lading. Det holder for meg, sier Bendz.

Som morgenfugl unngår han køer på veiene inn til hovedstaden. Og skulle det dukke opp noe, legger han seg bare ut i kollektivfeltet. Rushtidsavgiften er et fremmedord for de med elbil.

Fordeler kan forsvinne

– Det snakkes oftere om at noen av elbilfordelene kan forsvinne?

– Ja, og det er jeg fullstendig klar over. Den nåværende Regjeringen har fredet dette fram til 2020. Men det vil komme endringer. Kjøring i kollektivfeltet kan bli kuttet og det kan komme til å koste en symbolsk sum, som 5 eller 10 kroner, å kjøre gjennom bomringene. Det er helt i orden, sier Bendz.

– Jeg har sett en klar endring i kjøremønsteret til folk etter at bomavgiftene økte. Jeg ser også stadig flere som pendler med elbil, sier Christian Bendz, før han setter kursen mot Oslo i det vakre vinterlandskapet.

FAKTA OM BOMPENGER

  • Med dieselbil ville det kostet Christian Bendz 44,10 kroner i bompenger per passering å pendle til jobben i Strandveien 15 på Lysaker. 
  • Med elbil er hver eneste bompassering fortsatt gratis.
  • Mens inntektene fra bomringen i dag ligger på omkring 2,8 milliarder kroner, ventes de å øke til 4,5 milliarder i 2019. Det skal brukes til blant annet kollektivinvesteringer og nye sykkelveier.
 
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no