13. nov
Pølsefesten over: Hjørnesteinsbedriften Finsbråten har gått på store millionunderskudd de siste årene. Nylig kjøpte eieren Scandza også opp Leiv Vidar. Det gjør bransjefolk optimistiske på Finsbråtens vegne.
 
Blodrøde tall for Finsbråten: Sprekk, men spår ny pølsefest
Midt i Finsbråten-krisen gapte eieren over én ny pølsekjempe. – Et tydelig tegn på at de tror det er en framtid i bransjen, hevder ekspert.

Publisert: 15.jul.2017 07:00
Oppdatert: 14.jul.2017 14:13

I 2014 kjøpte Scandza Finsbråten – én av hjørnesteinsbedriftene i Eidsvoll. I 2014, 2015 og 2016 gikk bedriften 32,1 millioner kroner i samlet underskudd. Blodrøde tall til tross; nylig kjøpte Scandza opp enda en pølsekjempe: Leiv Vidar.

– Det må jo være et utrolig positivt signal at eierne kjøper Leiv Vidar. Det er et tydelig tegn på at de tror det er en framtid i bransjen, der det er mulig å tjene penger. Og kjøpet gjør de etter å ha blitt kjent med bransjen gjennom Finsbråten, sier Bjørn-Ole Juul-Hansen, administrerende direktør i Kjøtt- og fjærfebransjens Landsforbund. Han ser flere aktører i kjøttbransjen som sliter med lønnsomheten.

Små bransjemarginer

– Om dette vil snu er vanskelig å si, og noen vil helt sikkert ikke klare seg, sier han og legger til at det lenge har vært små marginer.

– 1–2 prosent har vært relativt normalt. Litt enkle analyser kan tyde på at nesten 25 prosent av bruttomarginen i bransjen har forsvunnet i løpet av ti år. Det er veldig tøft, sier Juul-Hansen. De tøffe tidene har ført til store omstillinger og endringer med oppkjøp, fusjoneringer og avviklinger.

Fortsatt optimistisk

Finsbråten har også vært gjennom omfattende nedbemanninger etter at familien solgte seg ut. Da Scandza overtok var det 120 ansatte i Eidsvoll og 50 ved søsterbedriften Krone Kjøttprodukter i Oslo. Produksjonen i Oslo er nå avviklet, og den totale staben redusert. Siste oppdaterte ansattetall EUB har fått var 90 i desember. Juul-Hansen mener oppkjøpet av Leiv Vidar må ses i sammenheng. Han mener slik vekst kan gjøre at konsernet og enkeltbedriftene kan skifte posisjon i markedet som gir bedre betingelser og etter hvert bedre økonomisk resultat.

– Fra mitt ståsted ser det ut til at Finsbråten-eierne har de økonomiske midlene, strategiske evnene og kjøttfaglige kunnskapene for å få skuta på rett kjøl, sier han.

– NHO Mat og Drikke kan på generelt grunnlag si at konkurransen i hele verdikjeden er hard. Mange bedrifter gjennomfører endringer for å møte økt konkurranse og sikre framtidig verdiskapning og arbeidsplasser. Generelt merker vi en positiv interesse for kjøtt som råvare og for håndverkstradisjonene i norsk matproduksjon, sier Petter Haas Brubakk, administrerende direktør i NHO Mat og Drikke.

OPPSIGELSER: I 2015 sa bedriften opp 20 ansatte

Slik svarer Finsbråten

Finsbråten-sjef Harald Bjerknes beskriver det som krevende å drive i dagligvarebransjen.

EUB har sendt ham e-poster med flere spørsmål rundt den økonomiske situasjonen i bedriften, nedbemanningene som er gjennomført, hvilke grep som er tatt, hvordan de ser på framtida og eventuelle nye planer. Bjerknes velger å svare generelt slik:

– Finsbråten har vært i en krevende økonomisk situasjon og tiltakene som er gjennomført de siste årene har dessverre vært helt nødvendige for å få driften effektiv. Det er uansett krevende å drive i dagligvarebransjen, og med utfordrende rammebetingelser er vi avhengig av å levere det «sjefen», det vil si forbrukeren, vil ha. Hver dag, skriver Bjerknes i en e-post til EUB. På spørsmål om flere kommentarer i sakens anledning skriver han:

– Vi har dessverre ikke flere kommentarer i saken. Beklager det. God sommer!

Velsmakende historie om lokal bedrift

I 66 år har Finsbråten lagd mat som er elsket av mange. Familien er ute på eiersiden, men maten og historien lever videre.

«Det var en gang tre brødre». Slik starter Finsbråten-eventyret. Brødrene Osvald, Frank og Kåre Finsbråten startet sitt eget pølsemakeri i 1951. 

«Hovedpersonene heter Osvald, Frank og Kåre Finsbråten, tre brødre med heller lite utdannelse, men desto større teft og arbeidslyst. De ville starte sin egen arbeidsplass og endte opp med Eidsvolls største private bedrift», står det i jubileumsboka 50 velsmakende år, som ble utgitt i 2001.

I boka trekkes det også fram at fokus på kostnader og effektivitet vil være en nødvendighet i framtida for å kunne være med i den tøffe konkurransen som er i handelen i dag. Siden starten har bedriften innkassert en rekke NM-gull for sine produkter. Finsbråten er og har vært høyt verdsatt siden oppstarten, både i hjemkommunen og blant kunder over hele landet.

Finsbråten-historien

  • Finsbråten var et familieselskap fra Eidsvoll som drev pølsemakeri fra 1951.
  • I 2014 ble familiebedriften solgt til Scandza – som er en dagligvareleverandør.
  • Selskapene Finsbråten AS og Krone Kjøttprodukter AS ble kjøpt, som samlet utgjorde selskapene bak merkevaren Finsbråten.
  • Finsbråten AS fikk et årsresultat på minus 14,2 millioner i 2012, og gikk 1,4 millioner i minus i 2013.

Fakta om Finsbråten AS

  • Stiftet 17. mars i 1998.
  • Hovedkontoret ligger i Prost Krags veg 29 i Eidsvoll.
  • Daglig leder er Harald Bjerknes.
  • Bedriften driver med produksjon av kjøtt- og fjørfevarer.
  • Hadde rett i overkant av 352 millioner kroner i driftsinntekter i 2016. Dette var en nedgang fra 360 millioner kroner året før.
  • Styreleder er Jan Åke Nilsson.

Dette er matgiganten Skandza

Scandza AS eide Sørlandschips, Synnøve Finden og Finsbråten fra før. Nylig svelget de også pølseklassikeren Leiv Vidar.

Pølseprodusenten Leiv Vidar fra Hønefoss ble i mai en del av matgiganten Scandza AS. Dermed ser deres oppdaterte liste over eierposter slik ut (100 prosent eierandel):

  • Synnøve Finden AS
  • Scandza Drikker AS
  • Sørlandschips AS
  • Scandza Salg Norge AS
  • Finsbråten AS
  • Berit Nordstrand Smarte Nytelser AS
  • Leiv Vidar AS

Scandza er et nordisk merkevareselskap som opererer innen kjølevarer, snacks, bakervarer, drikker og andre forbruksvarer. 

– Jeg er veldig fornøyd med å ha funnet en ny eier av Leiv Vidar som ønsker å videreføre vår kultur, kvalitet og vårt verdigrunnlag, uttalte Arne Vidar i en pressemelding i mai. 

– Jeg har tro på at Scandza både har evne og vilje til å utvikle Leiv Vidar og Lindvalls videre, til glede for ansatte, forbrukerne og kunder. Overtakelsen vil også medføre økt aktivitet på våre produksjonsanlegg, skrev Leiv Vidar AS i den samme pressemeldingen.

– Vi er ydmyke i forhold til å skulle overta et selskap med så lang og vellykket historie. Leiv Vidar og Lindvalls vil gjøre Scandza til en betydelig aktør innen pølser av ypperste kvalitet, både i Norge og i Europa. Kompetansen som er samlet ved fabrikkene på Hønefoss og Strömsnäsbruk sør i Sverige, vil være utgangspunkt for en vesentlig satsing framover», uttalte Jan Bodd i Scandza.

Scandza AS står oppført med negativt driftsresultat i perioden 2013 til 2016. Verken likviditetsgraden eller lønnsomheten beskrives som tilfredsstillende av bedriftstjenesten Proff, men soliditeten får scoren meget god med en egenkapitalandel på 77,8 prosent.

 
Finsbråten AS har etter Scandza kjøpte dem opp i 2014 gått tilsammen 23,74 millioner kroner i underskudd i 2015 og 2016. Grafen viser driftsresultatene 2014-2016.
Optimistisk: Bjørn-Ole Juul Hansen, administrerende direktør i Kjøtt- og fjærfebransjens Landsforbund, ser optimistisk på Finsbråtens framtid.
Krevende: Finsbråten-sjef Harald Bjerknes i Finsbråten sier tiltakene de siste årene har vært helt nødvendige.Arkivfoto: Jan Arne Sandholtbråten
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no