25. sep
INNLANDSPORTEN. Langs E6 ved Kolomoen i Stange kommune, bygges nå en handelspark som omtales som det naturlige stoppestedet mellom Oslo og Trondheim. Målgruppen er hytteturister og andre trafikanter.
 
Stange får en stor handelspark ved E6: - Blir ingen konkurrent til Dalkrysset handelspark
DAL. I løpet av året åpner Innlandsporten på Tangen i Stange, en ny handelspark rett ved E6.

Publisert: 14.feb.2017 09:20
Oppdatert: 01.mar.2017 11:09

- Målet med Innlandsporten er å tilby hyttekunder og trafikanter enkel handel, og vi ønsker et handlealternativ for folk i søndre del av Stange kommune, sa adm. direktør Olav Rønningen i Coop Innlandet på en pressekonferanse i fjor.

Det er nettopp Coop Innlandet som tok initiativet til handelsparken ved motorveikrysset på Kolomoen, der de blant annet ønsker å få inn Vinmonopolet. I første byggetrinn skal Burger King, Circle K og Coop inn. Sistnevnte med en såkalt Brustadbu, altså en matforretning på maksimalt 100 kvadratmeter.

BLANKT NEI

Årsaken til at Coop satser på bare ei Brustadbu, er at Fylkesmannen i Hedmark sa blankt nei til at dagligvarebutikken på inntil 2000 kvadratmeter skulle få ha kontinuerlig hverdag- og søndagsåpent, ifølge Hamar Arbeiderblad.

Leiekontrakten med Vinmonopolet er ifølge avisen ennå ikke underskrevet, men de skal ha møte i november der nye bevilgninger vedtas.

- Vi vet at Innlandsporten står på lista over mulige etableringer, vi får se om vi er av dem, sier Rønningen til avisa.

Coop har gjort klart lokalene i prosjekttegningene:

- Kommer det et positivt vedtak i styret, vet vi hvordan lokalet skal se ut. Polet har selv vært delaktige i løsningen av sine butikker påpeker han.

LES OGSÅ: Vinmonopolet åpner utsalg på Råholt

EN MILLIARD KRONER

Hamar-entreprenør Eco Sør har hårete ambisjoner for signalprosjektet som nå bygges øst for E6 på Tangen. I første byggetrinn blir det investert cirka 150 millioner kroner. Bare byggene til Coop og Burger King er beregnet å koste 130 millioner. Circle K bygger bensinstasjonen sin selv. Totalt blir det tatt i bruk cirka 25 mål i fase 1 inkludert veier, parkering, grøntareal og bygningsmasse. Entreprisen til Eco sør alene er på 50 millioner.

Tomta på vestsiden av E6 er også regulert til næring og dialogen pågår med flere interessenter innen handel. Når begge tomtene er utbygd, utgjør totale investeringer en milliard kroner.

Reiseliv er en av næringene i verden som vokser raskest i verden, og reiselivet i Hamar-regionen ser dette som en viktig milepæl. Innlandsporten ligger rett ved Tangen Dyrepark og fanger opp den sterkt økende hytteturismen i regionen.

Reiselivssjef Merethe Sandum er ikke i tvil om Innlandsportens rolle for gjennomfartstrafikken i regionen.

- Innlandsporten har alle muligheter til å bli det naturlige stoppested mellom Oslo og Trondheim, sier hun til Stange kommunes nettsider.

- BLIR INGEN KONKURRENT

At det kommer en handelspark i Stange kommune bekymrer ikke utviklerne av Dalkrysset handelspark.

Fra Dalkrysset til Alnabru i Oslo er det 4,8 mil og en halvtime unna med bil, ganske nøyaktig samme distanse og tid som fra Dalkrysset til Innlandsporten i Stange kommune. Den handelsparken omtales i Hamar-regionen som det naturlige stoppestedet mellom Oslo og Trondheim.

- Kan den korte avstanden fra handelsparken på Alnabru i Oslo til Innlandsporten bli et problem for etableringen av handelspark dere planlegger ved Dalkrysset?

- Nei, dette stopper ikke utviklingen av Dalkrysset. Men vi ønsker selvsagt at vi begge skal lykkes. Vekst er fint, og vekst avler vekst, sier Tim Holmvik i Hobrå eiendom som har fått i oppdrag av eierne å utvikle handelsparken på grensen mellom Eidsvoll og Ullensaker.

KORTREISTE KUNDER

Han påpeker at de fleste kundene til Dalkrysset handelspark er såkalt kortreiste kunder særlig fra Romerike hvis de finner det interessant nok å stoppe der.

- Vi kommer til å betjene et marked på 300.000 mennesker som bor 20 minutter unna med bil. Det er altså handelen fra mandag til fredag som blir den bærende for vår handelspark. Så er det slik at også omsetningen basert på helgetrafikken til Trysil, Hafjell og Sjusjøen blir viktig, sier han.

- Men de kan jo kjøre videre til Stange?

- Når alle bilistene fra Drammen, Asker og Bærum har passert Oslo og er ferdig med køen ved krysset til Gardermoen, er de halvveis når de kommer til Dal. Da er det åpenbart naturlig for dem å stoppe der. Dalkrysset blir en magnet for både ukeomsetning og helgeomsetning, mener Tim Holmvik.

FRA SØR MOT NORD

En annen årsak til at han ikke frykter Innlandsporten, er at handelstrykket i denne sammenhengen kommer sørfra.

- Men vi kan alle vinne. De har sikkert tilbud som vi ikke får, og omvendt. Kundene og trafikantene får dermed en super valgfrihet, og det er spennende. Vi forbrukere handler jo der vi får de beste tilbudene, sier han.

- Hvor langt er dere kommet i planleggingen av Dalkrysset?

- Det går framover, men vi jobber fortsatt med å få på plass aktører og å gjøre intensjonsavtaler om til signerte kontrakter, sier han.

OVERSTYRE

Som andre utviklere på Øvre Romerike, frykter også Holmvik overstyring fra sentrale hold.

- Flere aktører etterlyser eiendommer på Øvre Romerike der de kan bygge, men de får ikke regulert. Når kommunene blir overkjørt slik vi ser flere tilfeller av, forsvinner det lokale selvstyret. Slike overstyring ender bare i stillstand, og det er ingen tjent med, påpeker han.

 
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no