19. sep
Håper alt blir bedre: Jan-Christian Ulleberg er daglig leder for Råholt Bad. Nå håper han rapporten til Norconsult og utbedringene som kommer deretter skal gi en helt ny badevannshverdag i anlegget.
 
Store tap: – Januar har vært begredelig
Stengte basseng, færre besøkende og temperamentsfulle diskusjoner om rensesystemer. Jan-Christian Ulleberg er leder i en hverdag full av utfordringer i Råholt Bad.

Publisert: 14.feb.2018 21:00
Oppdatert: 14.feb.2018 15:24

Jan-Christian Ulleberg har vært daglig leder siden åpningen av Råholt Bad i 2011. Et anlegg som kostet 112 millioner kroner. Tiden har vært preget av oppturer og nedturer. Lek og moro. Mageplask og utfordringer.

– Det har vært for mange driftsstanser her. Det plager meg. Jeg skulle ønske det ikke gikk inn på meg personlig, men det gjør det, sier Ulleberg.

Han sitter inne på kontoret sitt bak murveggen ved Idrettsbassenget. Inne i badeanlegget er en skoleklasse i gang med svømmeundervisning. Hovedbassenget er åpent nå. I hvert fall for en stund. Det er gjerne blitt sånn i løpet av årene som er gått. Åpne og stengte bassenger. Om hverandre. Statistikken viser også det. Råholt Bad mistet 4.552 betalende gjester – fra 10.319 – i januar sammenlignet med samme måned i fjor. Regner du at hver gjest legger igjen en hundrelapp i snitt, kommer summen opp i 455.200 kroner i tapte inntekter – på én måned. Det er mye. Totalt var det 93.900 betalende gjester i 2017. I toppåret 2012 var det over 101.000.

– Får utbedret det som trengs

– Januar var begredelig. Det var det, sier Ulleberg.

Det er første gang på en god stund at han takker ja til et intervju. Kritikken har haglet i det siste. Ulleberg har stort sett vist til eiendom og drift i Eidsvoll kommune, som har hovedansvaret for det tekniske i badeanlegget. I store deler av januar valgte Råholt Bad å kjøre med halv pris på dagsbilletter, og rabatter og kompensasjoner til faste kunder med avtalegiro og årskort.

Ordfører John-Erik Vika (Sp) har uttalt til EUB at kommunen har satt av fra 500.000 til 3.000.000 kroner for å gjøre de oppgraderingene og justeringene som kreves for å få badeanlegget friskmeldt – og det over tid. Nå har Norconsult fått i oppdrag å se på begge anleggene – i Eidsvollhallen og Råholt Bad. På drift, tekniske installasjoner, rensesystem og løsninger. Kort sagt skal alle steiner snus for å komme til bunns i problemene. Ulleberg har ingen sammenstilt oversikt som viser antall driftsstanser siden åpningen. Han nøyer seg med å svare at det har vært for mange.

– For publikum har det vært for mye stengt og det er innmari kjedelig. Nå får man utbedret det som trengs, og så vil politikerne enten gå inn for klor, et annet rensesystem eller fortsette med det som er, sier Ulleberg.

– Jeg håper og tror at når de tekniske utbedringene er gjort, så vil man få en stabil drift. Det er viktig at alt gjøres under ett. Så får man heller akseptere at det tar den tiden det tar. Etter det tror jeg badegjestene våre får mer stabilitet, sier Ulleberg.

Vil ikke innføre dusjpoliti

Mangelfull dusjing med såpe og vann blant badegjester har også fått en del fokus i det siste.

– Dessverre tar enkelte for lett på personlig hygiene i forkant av bading i basseng. Dusjes det for dårlig eller ikke i det hele tatt, må vi bruke mer kjemi for å opprettholde akseptabelt badevann med tanke på bakterier. Den biten slår fullstendig tilbake på de badende. For mye kjemi kan gi enkelte hudutfordringer og andre plager. Personlig forstår jeg ikke at ikke alle ser det helt naturlig å foreta en god, hel kroppsvask. Det er helt utenkelig for meg som privatperson å skulle hoppe ut i et basseng sammen med 100–300 andre uten å vaske meg skikkelig. De fleste av oss går flere ganger på do i løpet av en dag, og jeg ønsker ikke å bade i andres suppe. Jeg ønsker heller ikke å utsette andre for det jeg måtte ha på kroppen, sier Ulleberg.

– Kan det bli aktuelt å sette inn egne ansatte som passer på at folk dusjer skikkelig?

– Vi prøver å plassere en badevakt rett utenfor garderobene som kan snakke med folk som kommer ut. Folk som for eksempel kommer ut med tørt hår eller tørr kropp, får beskjed om at de må foreta en kroppsdusj før de bader. Vi er ikke blinde. Vi ser jo at det slurves med dusjing. Likevel velger vi ikke å ha ansatte, stående eller sittende, inne i dusjen. Som et dusjpoliti. Der går det en grense. Vi må kunne forvente at folk vasker seg, sier Ulleberg.

Det er likevel rutine for badevaktene at de svinger jevnlig innom dusjarealene og garderobene. Dette skjer hvert 30. minutt.

– De danner seg raskt et øyeblikksbilde, men kan likevel ikke vite om folk har tatt seg en god dusj. Dette må hele tiden bygge på tillit. For meg er det viktigere å ha badevakter ute ved bassengene. Det handler om sikkerhet, og vi har ikke nok personell til å ivareta den biten og ha folk permanent i garderobene, sier Ulleberg.

Han trekker fram Island som eksempel. Der er det vanlig med badevakter sittende på stoler i dusjområdet og som sørger for at folk tar en skikkelig dusj.

– Dit må vi ikke komme. Men vi har god merking med plakater, kjører forskjellige kampanjer, går med T-skjorter og har stadig fokus på dette, sier Ulleberg.

– Kunne vært enklere med klor

Hadde alle dusjet og vasket seg skikkelig, er han ikke i tvil om at badevannet ville være bedre og kjeminivået lavere. Det igjen ville gitt færre dårlige vannanalyser.

– Men dusjing er ikke ene og alene grunnen til våre problemer. Det har blitt avdekket en rekke feil, og de har man funnet når man har begynt å lete. Når man kjøper et splitter nytt anlegg og betaler 112 millioner kroner, så forventer man ikke at det og det ikke stemmer. Vi har en tegning som viser at sånn og sånn er det. Så har man i ettertid, når det er blitt avdekket at noe er feil, funnet ut at det ikke er bygd slik tegningen viser. Da er det ikke enkelt. Tegningen er jo bevisdokumentasjonen vi sitter med, sier Ulleberg.

Siden åpningen i 2011 har rensesystemet i bassengene på Råholt Bad vært Poolsan. Ulleberg har selv erfaring fra andre badeland, og der har klor vært valget. Mange har lurt på om et skifte til klor enkelt vil løse alle utfordringene.

– Jeg vil tro at det kunne vært enklere drift og lettere å holde ting i sjakk med klor. Samtidig er ikke klor noe saliggjørende hallelujaprodukt. Det er dem som ikke takler klor så godt. Nå må vi komme gjennom denne perioden, få fakta på bordet, finne ut hva som må utbedres og få løsningen til å fungere. Jeg tror ikke vi hadde fått perfekte forhold i alle fem renseanlegg bare fordi vi hadde byttet til klor, sier han.

FAKTA OM Badevannskandalen

  • I lengre tid har det vært store utfordringer med svømmeanleggene i Råholt Bad og Eidsvollhallen.
  • Poolsan er rensemetoden i dag. Kommunen har nå bestilt en grundig rapport av Norconsult. De skal se på alle deler av badevannssituasjonen.
  • 6. mars skal etter planenkommunestyrepolitikerne få rapporten og behandle saken.
  • Da velges med all sannsynlighet framtidig rensemetode.
 
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no