20. nov
FARLIG: Et trailertak kan romme flere hundre kilo snø og is, noe som er svært trafikkfarlig. Foto: Statens vegvesen
 
Tatt med 500 kilo is på taket
13 lastebiler og trailere fikk kjøreforbud inntil de hadde måkt taket fritt for snø og is.

Publisert: 02.jan.2018 15:55
Oppdatert: 02.jan.2018 16:00

– Vi gjennomførte en kontroll i dag med fokus på is og snø på taket av lastebiler og vogntog. Jeg vet ikke hvor mange vi stoppet, men 13 ekvipasjer fikk kjøreforbud inntil de hadde måkt takene, sier Bjørn Uno Rogneby hos Statens vegvesens trafikkstasjon på Jessheim.

500 KILO

Etter at ett av vogntogene var ferdig måkt, ble all isen og snøen derfra veid.

– Vi kom til 500 kilo, påpeker Rogneby.

– Hvordan kan det bli så mye snø på et tak?

– Vanligvis er ikke dette et problem siden bilene hele tiden er på veien og dermed blir blåst rene. Men etter at de har stått noen dager nå i julen bygger det seg opp på taket. Kaldt og varmt vær om hverandre gjør at noe av snøen fryser til is, sier han.

– Og da kan det bli farlig?

– Ja, dette er ikke bra å kjøre med, og slike biler ønsker vi ikke å møte på veiene våre, sier han.

– Resultatet er måking?

– Ja, vi sender dem ikke avgjorde før alt er måkt vekk.

UVITENHET

– Hva sier sjåførene når dere stopper dem for en slik type kontroll?

– De fleste aner ikke at det er så mye på taket, og får bakoversveis når vi forteller dem det. Til å begynne med blir de grinete, men etterpå synes flere av dem at kontrollen var en kjempeidé. Så tilbakemeldingene har vært positive. sier Rogneby.

– Andre opplevelser på trafikkstasjonen i dag?

– Ja, vi stoppet en bulgarsk trekkvogn med en belgisk henger som kjørte med seks sommerdekk. Sjåføren fikk ikke kjøre videre før alt var skiftet, dessuten fikk han 750 kroner i bot per dekk. I tillegg til 1000 kroner i bot for manglende kjetting. Heller ikke disse bilene vil vi ha på veien, sier Rogneby.

 
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no