23. sep
NY TID: Bilprodusentene tenker nytt om hvordan vi skal bruke - og kjøpe bil i framtiden. Foto: Jan Arne Sandholtbråten
 
Tester bildeling med mobilen som nøkkel
Bilprodusentene og bilselskapene forbereder seg på store omveltninger i nær framtid – riktignok uten å være sikre på hva endringene vil innebære.

Publisert: 15.nov.2017 13:00
Oppdatert: 14.nov.2017 14:01

Norges største bilselskap, med 4300 ansatte og en omsetning på mer enn 26 milliarder kroner i fjor, viser sin holdning gjennom å skifte navn fra MøllerGruppen til Møller Mobility Group.

NYTT NAVN FOR EN NY TID

– Vi har valgt et nytt navn for en ny tid, sa konsernsjef Terje Male da de nylig markerte at selskapet har importert én million biler til Norge.

Møller Mobility Group ser for seg noe i nærheten av en transportrevolusjon, og mener digitalisering, urbanisering, bærekraft og kunders behov for nye mobilitetsløsninger vil drive utviklingen av produkter og tjenester.

TROR PÅ BILDELING

Noe de allerede er i gang med, er et bildelingskonsept. Male fortalte at Møller har innledet et samarbeid med bildelingsselskapet Hyre.

– Vi tror markedet går i retning av en delingsmodell, og vi planlegger å gjøre store investeringer her.

Hyre har arbeidet med konseptet siden februar.

– Det finnes ulike løsninger for bildeling, men ingen har funnet den ultimate modellen. Vi har mange ideer vi ønsker å prøve ut, og har en eksperimentell tilnærming både når det gjelder forretnings- og prismodell, sier Nils Petter Nordbø i Hyre.

PRØVER MARKEDET

Nå går de inn i en fase der de skal prøve ut første versjon av løsningen i en markedspilot, for å innhente tilbakemeldinger fra brukere.

– Vi ønsker å lage en bildelingstjeneste med minimal friksjon for brukerne. Det som blant annet vil skille Hyre fra de eksisterende tjenestene, er at den blir fullstendig nøkkelløs. Man skal kunne åpne og lukke bilen med mobiltelefonen. BankID benyttes for sikker verifisering av dem som benytter seg av tjenesten.

– Man vil få opp et kart på mobilen som viser tilgjengelige biler i nærheten. Prosessen fra man finner ut at man trenger en bil, til man sitter i den, bør ikke å ta mer enn et par minutter.

Det er ennå ikke klart når tjenesten er klar for massemarkedet, men Nordbø antyder at det kan skje ganske snart. – Jeg tror dagens modell for bileierskap står for fall, teknologi- og samfunnsutvikling tilsier det, sier Nordbø.

 
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no