16. nov
Tok ansvar: Thomas Øyvind Martinussen var lei av høye brøytekanter ved krysset Nordbyvegen/Jessheimvegen på Jessheim. Han og sønnen Simen tok derfor snøskuffene fatt og ryddet selv bort snøen.
 
Thomas var lei dårlig sikt – brøytet krysset selv
Etter flere trafikkulykker og farlige situasjoner i veikrysset bestemte Thomas Øyvind Martinussen og sønnen Simen seg for å rydde brøytekantene selv.

Publisert: 04.mar.2018 16:00
Oppdatert: 04.mar.2018 16:21

– Vi stiller gjerne med snøskuffa igjen om det kommer et nytt snøfall, smiler Martinussen.

Han bor i Rugdevegen på Jessheim. For noen dager siden hadde han sett seg lei på høye brøytekanter i krysset Nordbyvegen/Jessheimvegen på Jessheim. I stedet for å klage sin nød og etterlyse bedre brøyting i sosiale medier, slik mange velger å gjøre i dag, tok Thomas og sønnen Simen ansvar for å øke sikkerheten i det ulykkesutsatte veikrysset. I over én time ryddet de vekk den verste snøen, slik at sikten nå er langt bedre.

Flere sammenstøt

– Tidligere i vinter ryddet broren min et veikryss borte ved Nordbytjernet for snø. Kanskje det er noe som ligger i familien, humrer Martinussen.

– Snømåkerne har vært ganske flinke i området i vinter, men det hender de glemmer enkelte vinkler. Her er det også én kommunal vei og én fylkesvei. Kanskje kan dette gjøre det litt usikkert hvem som skal brøyte hvor. Sikten er viktig, og jeg tenker på sikkerheten for meg selv, familien og de som bor her, sier Martinussen. Det har skjedd flere sammenstøt og nestenulykker i det aktuelle veikrysset – også i vinter. Mange – også Martinussen – reagerer på at det er 80-sone i fylkesvei 174 (Jessheimvegen).

Vil ha 60-sone

– På morgenene står det oftest kø for å komme ut på Jessheimvegen. I tillegg er det helling der. Dette gjør at mange står og spinner før de kommer utpå. Økt tilflytting og mer trafikk på Jessheim øker også faren for nye ulykker, poengterer Martinussen.

Han etterlyser flere trafikksikkerhetstiltak.

– Én mulighet er å sette ned fartsgrensen på Jessheimvegen, for eksempel til 60 km/t. Det vil være riktig på en såpass uoversiktlig strekning. Det bør også ses på mulighetene for å lage en rundkjøring her. Det vil bidra til at hele krysset blir mer trygt, sier Martinussen.

Han legger til at den lokale velforeningen også er engasjert i trafikksituasjonen i veikrysset, og at naboer, velforening, kommunen og flere nå drar i samme retning. Fra Statens vegvesen får EUB opplyst at det i forbindelse med utbygging av Gystadmarka er forutsatt at krysset skal bygges om til rundkjøring. Dermed vil beboerne i området – før eller senere – få ønsket sitt oppfylt.

– Vi håper å unngå at det skjer ulykker før den tid, sier Martinussen.

Skal vurdere fartsgrensen

Etter mange henvendelser sier Statens vegvesen nå at de vil vurdere fartsgrensen på fylkesveg 174.

– Det har kommet mange henvendelser om dette krysset, så det vil bli foretatt en ny vurdering når de nye fartsgrensekriteriene er på plass. Fartsgrensekriteriene er for tiden under revisjon, sier Trond Holtvedt, seksjonsleder for vegavdelingen i Statens vegvesen Akershus. Han sier vegvesenet i juli i 2016 fikk en henvendelse fra Ullensaker kommune med ønske om å lage rundkjøring på stedet.

– Med bakgrunn i ulykkessituasjonen på det tidspunktet ble dette avslått, da krysset ikke var definert som et ulykkespunkt. I løpet av en ti års periode var det registrert fire ulykker, sier Holtvedt. Han legger til at det den gangen ble sett nærmere på vegetasjon, sikt og belysning i krysset. 

– Belysningen er utbedret i krysset og i gangfeltet som ligger inne på den kommunale vegen.

Fakta

  • Den generelle fartsgrensen innenfor tettbebygd strøk er 50 km/t.
  • Utenfor tettbebygd strøk er det 89 km/t i henhold til vegtrafikkloven. Vegdirektoratet har gitt retningslinjer og kriterier for fastsettelse av fartsgrenser.
  • Disse legges til grunn for alle særskilte fartsgrenser. Særskilt fartsgrense skal brukes på veger med mange avkjørsler, mye aktivitet etc.
 
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no