16. nov
Skogens løpedronning: Hilde VIbeke Stoltenberg finner stor glede i å holde seg form. Spesielt godt liker hun å løpe i skogen, som her i Råholt-marka rett ved Skaubanen.
 
Trimmet bort 18 kilo og ble skogens løpedronning
Hun er noe så spesielt som en Stoltenberg som har løpt fra Ap og stoppet i Frp. Hilde Vibeke Stoltenberg har også tatt et sporty grep om egen helse – og håper å være til inspirasjon for andre.

Publisert: 14.okt.2017 21:30
Oppdatert: 13.okt.2017 13:05

Fuglene kvitrer rundt Hilde Vibeke Stoltenberg. Lett på tå som en virvelvind kommer hun trippende gjennom skogen ved Skaubanen på Råholt. Ti kilometer er tilbakelagt på stier i Råholt-marka i forkant av intervjuet. Politikeren, barnehagelederen og småbarnsmammaen er knapt andpusten.

– Jeg hadde lyst til å komme i bedre form. Det var tungt i starten, men nå er det bare gøy, smiler Stoltenberg.

Det startet med innkjøp av en tredemølle og løping hjemme i stua, og fortsatte det med ukentlige treninger med gode venner i Løpsklubben 1814 eller på egen hånd – gjerne i naturskjønne omgivelser. I begynnelsen klarte hun ikke å løpe åtte kilometer sammenhengende.

– Men det spiller da ingen rolle. Det ble gåing, jogging, gåing og jogging om hverandre. På den måten kom jeg meg ut og fikk trimmen. Etter hvert ble formen gradvis bedre, sier hun i dag.

Har opplevd en mengde gevinster

Nå inneholder en perfekt treningsuke fire-fem løpsøkter – med en skikkelig lørdagslangtur på 14 til 18 kilometer.

– Men du kan fint ta en kort økt på fem kilometer også. Det er bedre enn ingenting. Jeg forsøker å legge inn varierte økter, gjerne intervaller, fartslek og langturer. Da er det alltid morsomt og du har noe å se fram til, sier Stoltenberg.

– Hvilke gevinster føler du det gir?

– Du sover bedre, er i bedre humør og kommer i bedre form. Også merker du det godt på kroppen, både fysisk og psykisk. Det er bra for egen velvære å komme seg ut. Er du sliten i utgangspunktet, blir du ikke noe mindre sliten av å sitte i sofaen. Det er bare å komme seg opp, og ikke bruke fokus på dørstokkmila. Begynn gjerne å gå en tur, hvis det er tungt å løpe. I Løpsklubben 1814 har vi et fantastisk tilbud med flotte folk. Der gjør vi treningen til noe sosialt. Du har en avtale, treffer folk, kan prate og hygge deg underveis og får i tillegg god trim. Det blir ikke bedre enn det, smiler Hilde Vibeke. I Løpsklubben 1814 kan utøverne velge mellom tre grupper.

– Det er gjort slik for at alle skal finne et passende nivå, sier Stoltenberg.

Løp av 18 kilo

– Det har jeg lært meg å ta hensyn til, også i treningshverdagen. Det betyr at jeg ikke kan presse meg like mye alle dager. Jeg har faktisk også kunnet kutte ned på medisinen etter at jeg begynte å trene. Stoffskiftet regulerer seg bedre selv.

For noen måneder siden måtte hun ta en liten pause i treningen. Men nå har hun knekt koden, og trener som aldri før.

– Jeg har gått ned 18 kilo siden jeg begynte å trene, sier hun. For en måned siden løp hun halvmaratondistansen under Oslo Maraton. Flere løp står på planen den nærmeste tiden.

– Løp du fra Ap til Frp fordi du trodde folk var sprekere der?

– Nei, det vet jeg jammen ikke. Men det var et viktig valg for meg. Nå føler jeg at jeg kan være meg selv, og få muligheten til å være med å påvirke på områder som betyr mye for meg. Vi må prøve å se mer på alle mulighetene som finnes i Eidsvoll, og ikke være så opptatte av begrensningene. Det er også utbredt å hele tiden tenke på sitt eget parti. Frp har vært gode på å se etter felles løsninger, gjerne i samarbeid med andre partier, sier Hilde Vibeke Stoltenberg – før hun legger på sprang videre inn i Råholt-marka.

Hildes beste råd for en sporty hverdag

  • Ikke vær redd for å gjøre noe nytt. Du kan bli glad av det.
  • Tenk på alle gevinstene treningen gir. Alt fra mer overskudd til bedre humør og bedre søvn.
  • Tenk at du skal komme over terskelen. De første tre-fire øktene er helt pyton for alle. Fyttikatta for en dårlig form jeg er i, er det naturlig å tenke. Men bit tennene sammen. Det blir langt morsommere etter hvert.
  • Start gjerne med å sette deg delmål, for eksempel at du skal løpe mellom én lyktestolpe og gå de to neste. Da stiger formen gradvis uten at du gaper over for mye,
  • Sett deg treningsmål, for eksempel et løp du gjerne vil være med i. Da er det lettere å holde motivasjonen oppe over tid.
  • Tren gjerne sammen med andre. Da er det mer sosialt og vanskeligere å avlyse avtaler.
  • Det viktigste er å ha det gøy, gjerne ute i naturen. Trening gir mange fine opplevelser.

LES OGSÅ: De fant mye å prate om, partilederen Siv Jensen og det ferske Frp-medlemmet Hilde Stoltenberg

 
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no