18. sep
Fortsatt 110-sone: Den 6,7 kilometer lange E6-betongstrekningen mellom Jessheim nord og avkjøringen til Dal og Mogreina vil fortsatt ha 110 km/t som fartsgrense. I 2018 vil strekningen ­endelig bli asfaltert, til stor glede for mange bilister.
 
Beholder 110-sone på E6. Årsak? Tror folk ville droppet å kjøre i 90 km/t
Én avdeling i veivesenet ville senke fartsgrensen på betongdekket på E6 betydelig som et sikkerhetstiltak. Forslaget ble kraftig nedstemt – internt i etaten.

Publisert: 02.sep.2017 11:30
Oppdatert: 07.okt.2017 11:22

Det vakte oppsikt da Statens vegvesen beholdt betongdekket fra 1989 i nordgående kjøreretning på E6 – fra Jessheim Nord og mot avkjøringen til Dal og Mogreina. Strekningen ble fornyet med firefeltsvei, og det ble satt opp bomringer. Betongdekket ble beholdt – uten å få noe nytt asfaltlag oppå. Nå er strekningen på ny i søkelyset. Veiavdelingen Akershus i veivesenet ønsket å sette ned fartsgrensen fra 110 til 90.

LES OGSÅ: Fast dekke, men hvor og når?

– Svært dårlig friksjon

– Målinger viser at friksjonen for betongstrekningen er svært dårlig, og friksjonsforberedende tiltak i form av asfaltering vil bli iverksatt. Dette vil ikke kunne bli utført før i 2018, skriver veiavdelingen i et brev EUB har fått tilgang til. I påvente av dette, foreslo veiavdelingen altså reduksjon i fartsgrensen. Saken ble sendt ut på høring.

– Vi mener at betongdekket har fungert godt i mange år, men nå er det i ferd med å sprekke opp og trenger fornyelse, sier Marita Birkeland, seksjonsleder i veivesenet. Akershus fylkeskommune var blant aktørene som leverte høringssvar.

– Vi har ingen kommentarer i saken, står det i brevet undertegnet fylkesdirektør Thomas Tvedt og rådgiver Tine Svensen. Nå er det besluttet at fartsgrensen forblir uendret. Årsak? Regionkontoret i Statens vegvesen nektet.

LES OGSÅ: Satset på trevirke i nytt fjøs

– Ikke ulykkesstrekning

– Veiavdelingen har det direkte ansvaret for veistrekningen og vil nok bruke alle virkemidler for å være på den sikre siden. Vi vektlegger i første rekke at dette ikke er noen ulykkesstrekning, sier Kjell Seim, leder av trafikksikkerhetsenheten i Region Øst.

– I tillegg vet vi av erfaring at det er liten respekt blant bilistene når en delstrekning settes ned fra 110 km/t på hver side til 90 km/t. Vi tror ikke de ville respektert den nye fartsgrensen. Det gjør også noe med den generelle respekten for fartsgrenser når trafikanter opplever dette. Vi mener det ville hatt svært liten effekt med 90-sone, poengterer Seim.

– Hvor vanlig er det at to avdelinger i veivesenet ser så ulikt på en sak?

– Det kan skje fra tid til annen, sier Seim, og legger til at de også har konferert med Vegdirektoratet som er skiltmyndighet for fartsgrenser over 80 km/t.

– Vi tar beslutningen til etterretning. Fartsgrensen vil forbli 110 km/t i påvente av nytt asfaltdekke, sier Marita Birkeland.

Fakta betongstrekningen

  • Beholdt da ny motorvei fra Hovinmoen til Dal åpnet i 2009.
  • Dekke er fra 1989. Utgjør kjørebanen for begge felt i nordgående kjøreretning. Ved åpning hadde betongstrekningen 90 km/t som fartsgrense. Bakgrunnen var at fresing av betongen hadde medført langsgående spor som kunne være uheldig. 
  • I 2015 ble det 110 km/t. Siden 2010 har det skjedd seks ulykker på betongstrekningen, to med alvorlig personskade.

 
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no