20. sep
DAL-EIDSVOLL. SVs gruppeleder i fylkestinget, Ruth Birkeland tror vi kan få tilbake tog mellom Dal og Eidsvoll.
 
Tror på lokaltog fra Dal til Eidsvoll
EIDSVOLL. - Vi må satse mer på den skinnegående kollektivtrafikken, påpeker SVs Ruth Birkeland.

Publisert: 01.sep.2015 12:54
Oppdatert: 27.jan.2017 13:28

Ruter har nå lagt fram en ny strategiplan, M 2016, som, ifølge SVs gruppeleder i fylkestinget, Ruth Birkeland, styrker håpet om å få forlenget lokaltogstrekningen fra Dal til Eidsvoll.

Nå ser Birkeland lys i tunnelene, men innser at det tar tid å få bedret togtilbudet.

- Det er «von i hangande snøre», sier hun og viser til en illustrasjon i den nye strategiplanen.

- I en tidligere plan endte Hovedbanen som en blindtarm på Dal. Nå er hele banen tegnet inn for persontrafikk, opplyser hun.

GÅR PÅ SKINNER

SV-representanten mener å se en holdningsendring hos Ruter.

- Det er ikke slik at buss skal løse alt på Romerike. Ruter tenker mer og mer på skinnegående trafikk, både trikk, T-bane og tog. Planen er mye mer gjennomsyret av en slik tankegang nå enn for fire år siden. Bussene skal være matebusser til knutepunktene, forteller Birkeland.

- Det er helt tydelig at Ruter har tro på å kunne forlenge lokaltogstrekningen til Eidsvoll. Hele fylkestinget har støttet en slik forlengelse, og nå er det viktig at vi både lokalt og på fylkesnivå viser at det er dette vi ønsker og har tro på, sier Birkeland.

Det går faktisk tog mellom Dal og Eidsvoll, men kun én gang i døgnet, rettere sagt på natta.

LANGSIKTIG

Ruter sjøl er mer dempet i sitt framsyn.

- M 2016 er et langsiktig strategidokument der Ruter presenterer sin visjon, som strekker seg helt fram mot 2060 og har mer konkrete planer for utvikling av tilbudet fram til 2030-2040, opplyser Ruters pressevakt, Øystein Dahl Johansen

- Når det gjelder denne spesifikke strekningen, så er det Jernbaneverket og NSB som må svare på hvilke konkrete planer som foreligger, kommenterer han.

NSB SIER NEI

Og NSB sier foreløpig nei, med henvisning til departementet.

- NSBs persontog er regulert i en avtale med Samferdselsdepartementet. Denne avtalen gjelder ut 2017, opplyser pressevakt Håkon Myhre i NSB.

- Akershus fylkeskommune har spilt inn et forslag til departementet om forlengelse til Eidsvoll, men dette ønsket er avvist. Det foreligger i dag ingen planer om forlenging. Grunnen er høy frekvens på banen samt behov for vendespor og møtespor for godstog, opplyser Myhre.

Ruth Birkeland innser at det vil ta noe tid å få gjenopprettet togforbindelsen, men sier samtidig at hun har meget stor tro på at det skal la seg gjøre. Hun viser blant annet til forberedelsene som er gjort på Eidsvoll stasjon for å kunne ta imot tog fra Dal.

NSB på sin side, viser til at Jernbaneverket må gjennomføre flere infrastrukturtiltak ved Eidsvoll stasjon før dette kan bli aktuelt.

LES OGSÅ: Venstres lokallag i Ullensaker og Eidsvoll går sammen for å kjempe for en betydelig oppgradering og langt bedre togtilbud på Hovedbanen

 
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no