16. nov
Stortrives: Jonas Granås (32) er hundre prosent uføretrygdet og hadde ikke trengt å stå i jobb. Han jobber likevel i Kiwi-butikken i Nannestad sentrum. Der får han kjempeskryt av kollegaene. – onas er en kjempekar. Han er veldig snill og har mye humor. Han er alltid til stede, og fungerer som min sekretær. Det betyr at han går gjennom e-poster, svarer ut det som trengs, fører inn avisretur og kontrollerer faktureringssystemet. Han holder kontroll på alle, sier butikksjef Lene Kathrine Strand.
 
CP-rammede Jonas er uføretrygdet og i jobb. Nå nektes han bilstøtte etter regelendring
CP-rammede Jonas Granås er uføretrygdet, men jobber alt han kan på Kiwi-butikken. Nå nektes han økonomisk støtte av Nav til ny bil – etter at Regjeringen endret reglene.

Publisert: 07.sep.2017 06:00
Oppdatert: 08.sep.2017 12:28

– Med min inntekt som er uføretrygd har jeg ingen mulighet til å få lån til bilkjøp, og uten bil blir livskvaliteten min mye dårligere, skriver Jonas Granås i en e-post til EUB. Han har Cerebral Parese (CP) og har mistet taleevnen. Men arbeidsgleden kan ingen ta fra ham. Tre ganger i uka – minimum 15 timer totalt – jobber han på Kiwi-butikken i Nannestad sentrum gjennom ordningen varig tilrettelagt arbeid. Kollegaene skryter uhemmet av ham. I dag kjører han en Toyota Corolla Verso 2005-modell.

LES OGSÅ: - Et søskenforhold mange kan misunne

Har stoppet flere ganger

Denne tolv år gamle personbilen har stoppet flere ganger langs veien. Han trenger derfor sårt en ny, men det har vist seg å ikke være så enkelt.

– På nyåret søkte jeg på ny bil fra Nav, men fikk avslag, fordi jeg ikke oppfyller kravene som gjelder nå. Jeg fikk innvilget kjøp av bil i 2005. Denne har fungert bra for meg. Jeg kommer meg på jobb og til fysioterapeut, frisør og fotpleie på egen hånd. Men nå er den moden for utskiftning. Problemet er at mitt arbeidsforhold på Kiwi ikke regnes som inntektsgivende, da jeg har 100 prosent arbeidsuføretrygd. Min situasjon passer ikke med de nye reglene, opplyser 32-åringen.

LES OGSÅ: Helseministeren mener muskelsyke Leon kan få dekket reiseutgifter

Opphevet i statsbudsjettet

Bakgrunnen for avslaget er som følger:

  • Fram til 2015 kunne man få Nav-stønad for å bryte en isolert tilværelse eller utøve sine oppgaver i dagliglivet, slik som Jonas vil. Denne ordningen ble opphevet i statsbudsjettet for 2015.
  • Det innebærer at selv om Jonas jobber 15 timer i uka på Kiwi, regnes han ikke som arbeidstaker fordi han er hundre prosent uføretrygdet. EUB får opplyst at det samme gjelder hvis man er i praksis eller arbeidsutprøving

Pappa Rune forteller at bilen gjør at Jonas står i jobb, utfører tjenestene han trenger selv, har frihet i hverdagen, kommer seg ut av huset når han vil og er sosial.

– Skulle han for eksempel ha tatt buss ville jobbreisen tatt minimum 36 minutter – én vei. Med egen bil bruker han sju minutter. Kollektivt er derfor ikke noe fullgodt alternativ, sier Rune Granås.

– Myndighetene ønsker jo egentlig at folk skal være i jobb og bidra i samfunnet. Jeg er ikke sikker på om de er klar over konsekvensen av regelendringen for folk som Jonas, sier Granås.

Til god hjelp for butikken

Jonas har en sterkt begrenset gangfunksjon, men trenger ikke å ha med seg rullestol for å kunne forflytte seg utenfor bilen.

– Jeg trenger ikke ha med forflytningsmidler. Derfor avslår de også krav om gruppe 2-bil (kassevogn), skriver Jonas.

– Jonas er en kjempekar. Han er veldig snill og har mye humor. Han er alltid til stede, og fungerer som min sekretær. Det betyr at han går gjennom e-poster, svarer ut det som trengs, fører inn avisretur og kontrollerer faktureringssystemet. Han holder kontroll på meg og alle andre. I tillegg har han ansvaret for småvarene i melkeavdelingen. Det er kjempefint at han er med oss, og jobb er et mye bedre alternativ enn å sitte hjemme og se på TV. Støtte til en bil bør være lite i den sammenhengen, sier Lene Kathrine Strand, butikksjef på Kiwi Nannestad.

Norges Handikapforbund har fått relativt få henvendelser fra medlemmer om denne innstrammingen.

– Det er sannsynligvis fordi mange ikke har oppdaget det ennå, men de vil oppdage det når bilen skal skiftes ut etter tolv år, slik som Jonas. Konsekvensene av kutt i ordningen vil være dramatisk for mange fordi de fratas muligheten til å delta i samfunnet og skape sosial isolasjon. De har de samme transportbehovene som tidligere. Når arbeidstaker defineres så snevert betyr det at mange som Jonas hindres fra å være i arbeidslivet, sier Arnstein Grendahl, generalsekretær i Norges Handikapforbund.

Nav forstår Jonas

– Vi forstår at Jonas Granås opplever det som urimelig at han ikke lenger kan få tilskudd til bil, sier Bente Kaldheim i Nav.

– Han er dessverre rammet av de nye reglene, som politikerne innførte i januar i 2015. Det nye regelverket åpner ikke for at vi kan gi tilskudd til en ny bil, slik han fikk i 2005. Tidligere kunne man få støtte dersom man trengte bil for å bryte en isolert tilværelse. Det kan man ikke lenger. Nå kan man kun få støtte dersom man trenger bil for å være i lønnet arbeid. Granås mottar full uføretrygd. Han har ikke opplyst i sin søknad at han trenger bil for å være i lønnet arbeid og derfor har han fått avslag, opplyser Kaldheim, avdelingsdirektør i Nav Hjelpemiddelsentral Oslo og Akershus. Hun sier de har vurdert om kassebil til bruk i dagliglivet kunne være en mulighet.

– Men for å få det må han ha en sterkt begrenset gangfunksjon eller være avhengig av heis eller ramme for å komme seg ut og inn av bilen. Siden han søkte om tilskudd til personbil og ikke til en tilpasset kassebil, vurderte vi han foreløpig som for ”frisk” til å fylle kriteriene i denne ordningen. Hvis hans funksjonsevne er blitt vesentlig dårligere og dette kan dokumenteres, bør han sende oss en søknad om kassebil, sier Kaldheim, og legger til at dersom Granås velger å kjøpe bil selv, så kan de bistå med tilpasning og spesialutstyr dersom han skulle trenge det.

- Smålig kutt som skaper isolerende tilværelse

Da Jonas Granås fikk avslaget fra Nav, sjekket han like godt hva de politiske partiene mener.

Jonas Granås er en handlingskraftig sjel. Da Nav avslo å gi ham økonomisk støtte til bil tok han saken i egne hender, og kontaktet alle de politiske partiene for å høre deres syn om saken. SV reagerer på kuttet, og beskriver det som «et av de mest smålige og grove Høyre og Frp har gjennomført».

– Jonas ønsker å jobbe og bidra, men likevel kutter Regjeringen bilstøtteordningen han trenger. SV vil gjeninnføre støtte til bil for dem som trenger det. Fellesskapet må stille opp så alle får like gode muligheter. Uten bil vil ikke Jonas lenger ha mulighet til å ha et selvstendig liv, slik at han kommer seg på butikken, til legen eller på besøk til venner. Dette er et smålig kutt som skaper isolerende tilværelser for folk, sier Nicholas Wilkinson, SVs 1.-kandidat til Stortinget i Akershus.  Her er utdrag av svarene fra flere partier:

– Forstår godt at det kunne vært ønskelig med et bilbytte. Det handler om å ha rett til et tilrettelagt liv., svarte KrF.

Dette svarte partiene

– Det høres forferdelig frustrerende ut, og jeg føler virkelig med deg og mennesker i samme situasjon. Retten til deltakelse er et demokratisk prinsipp som vi stiller oss bak, svarte MDG.

– Framlegget – og vedtaket – om å fjerne bilordningens gruppe 1, er noe av det styggeste den sittende Regjeringen har gjort. Det skjedde samtidig med enorme skatteletter for landets rikeste, svarte Ap.– Venstre skal kjempe for er at kollektivtilbudet bedres i blant annet Nannestad. Dette fører til at blant annet du vil få det lettere i hverdagen, svarte Venstre.

- Bør ytes støtte til bil

– Det er klart at om man har sterkt nedsatt bevegelsesevne bør det ytes støtte til bil. For en del andre vil det kanskje være naturlig at den enkelte betaler for å ha en bil selv, svarte Høyre.

– Rødt vil ha slutt på innstramminger i ytelser til folk utenfor arbeidslivet, og mener Nav-kontorene må få nok kapasitet og bedre retningslinjer, slik at de har reell mulighet til å følge opp folk ordentlig. Sp, Frp og Helsepartiet har ikke besvart henvendelsen fra Jonas Granås.

– Jeg skal bestemme meg i løpet av uka hvem jeg kommer til å stemme på, skriver Granås til EUB.

Fakta

  • Jonas Granås (32 år).
  • Bosatt i Gamle Hadelands veg i Maura.
  • Har Cerebral Parese (CP), men jobber på Kiwi i Nannestad sentrum tre dager i uka gjennom ordningen varig tilrettelagt arbeid.
  • Trenger bil til jobb, fysioterapi, frisør og sosiale aktiviteter. I 2005 fikk han støtte til dette av Nav. I 2015 endret Regjeringen ordningen gjennom statsbudsjettet. Dermed fikk han avslag på søknaden.

Slik er de nye reglene

  • I januar 2015 endret Arbeids- og sosialdepartementet forskrift om stønad til motorkjøretøy eller annet transportmiddel.
  • Etter 1. januar 2015 kan man bare få stønad til ordinær personbil hvis det er nødvendig for å stå i inntektsgivende arbeid. 
  • Det er som hovedregel ikke mulig å få stønad til ordinær personbil hvis man mottar 100 prosent uføretrygd. Før endringen kunne man også få stønad til vanlig personbil, selv om man ikke hadde arbeid.
 
Rydder i hyllene: Jonas tar ansvar i Kiwi-butikken. Her rydder han i hyllene, slik at varene skal være enkle å finne for kundene.
Moden for skifte: Jonas har en Toyota Corolla Verso 2005-modell. Den er moden for utskiftning etter flere ganger med motorstans langs veien.
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no