18. nov
DOBBELTSPOR: Slik blir kryssingen av Ålborgvegen og innslaget til Wergelandstunnelen sør for Eidsvoll prestegård når dobbeltsporet er ferdig.
Illustrasjon: Bane Nor
 
Varsler anbudskonkurranse for jernbanens dobbeltspor
Resten av jernbanens dobbeltspor gjennom Eidsvoll skal være ferdig høsten 2023. Nå forberedes anbudskonkurransen.

Publisert: 21.nov.2017 12:00
Oppdatert: 21.nov.2017 13:38

Bane Nor har sendt ut forvarsel om konkurransen for utbygging av dobbeltspor på strekningen Venjar-Eidsvoll.

– Kontrakten omfatter fire kilometer med nytt spor parallelt med eksisterende spor, flere konstruksjoner, en løsmassetunnel på omtrent t 400 meter og tilpassinger ved Eidsvoll stasjon, skriver Bane Nor.

Kvalifiserte leverandører blir invitert videre i februar, og innstillingen på hvem som får oppdraget, skal foreligge i september/oktober 2018.

– Prosjektet er i rute og etter intensiv planlegging er vi selvsagt spente på responsen fra markedet. Dette er en strekning hvor ny infrastruktur skal bygges tett på eksisterende mens togtrafikken skal gå som normalt. Her er det både utfordringer og spennende muligheter, sier prosjektsjef for Venjar-Langset, Rønnaug I. Resset.

Dobbeltsporet skal tas i bruk høsten 2022.

Konkurransen for strekningen Eidsvoll-Langset med Norges lengste jernbanebru, Minnevika bru, kunngjøres til våren. Denne strekningen skal være ferdig høsten 2023.

 
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no