22. sep
VESTLANDET: Dette er ikke en vestlandsveg, men derimot fylkesveg 33 nord i Feiring. Her har vegen rast ut. Som avbøtende tiltak, er det satt opp en midlertidig rekkverk, redusert til en kjøreretning og nedsatt fart til 30 km/t. Nå er veien kåret til Norges 5. verste vei.
 
Vegen gjennom Feiring er den 5. verste i Norge
Fylkesveg 33 gjennom Feiring har fått ny tittel: Norges 5. verste vei. Det er resultatet etter NRKs «konkurranse» om å være dårligst i hele landet.

Publisert: 30.apr.2018 21:00
Oppdatert: 30.apr.2018 17:10

Over 3000 forslag til konkurransen kom inn fra hele landet. Fagjuryen valgte ut ti finalister, og disse fikk publikum stemme over. Det var E16 mellom Bergen og Voss som stakk av med «seieren».

JURYEN HADDE FV 33 PÅ ANDREPLASS

Fagjuryen, som besto av Stig Skjøstad i NAF, Bård Morten Johansen i Trygg Trafikk og Geir A. Mo i Norges Lastebileiers forbund, hadde rangert fylkesveg 33, hovedvegen fra Gjøvik til Akershus, som den andre verste i landet. Men den fikk for få publikumsstemmer – 2.490, til å nå til topps.

Juryen sier om fylkesveg 33:

«Veien er en viktig intern gjennomfartsåre på det sentrale Østlandet som står fram som svært trafikkfarlig og risikofylt. Den er viktig for næringslivet og omkjøringene er avgrenset innenfor et akseptabelt tidsrom».

Fylkesveg 33 var i sterk konkurranse med blant annet flere smale og rasutsatte vestlandsveger.

TING TAR TID

– Ble vi ikke mer enn nummer fem? sier feiringminister Torbjørn Ellingsen, som humoristisk mener at alle konkurranser bør vinnes.

– Fagjuryen satte dere opp som nummer to.

– Vi er for få til å stemme oss oppover, sier Ellingsen.

– Fra spøk til alvor – tror du denne tvilsomme konkurranse vil sette fart i utbedringen av fylkesveg 33 fra Minnesund til Oppland-grensa?

– Det skjer ting, vi vet jo det. Vegvesenet jobber på sin nøye måte, og da tar ting tid. Det som er kjedelig nå, er at naturen drar en tunnel i Byrudberga enda lenger ut i tid. Det er funnet alunskifer, som er radioaktiv. Den må sikres ved lagring. Ett alternativ er bruk av en spesiell membran, men da må det innhentes godkjenning fra Miljødirektoratet. Jeg tror ikke det blir noen tunnelboring inneværende år, ei heller i 2019, sier Ellingsen.

Han mener dog det er gledelig at asfalten nå skal fikses på ved tetting av hull og sprekker.

– Hva med det som er under asfalten?

– Det jeg ikke ser, tør jeg ikke tenke på. Ett er sikkert: denne veien er ikke dimensjonert for tungtransport.

– Hva med tunnelen ved Skreikampen?

– Det er et annet prosjekt enn tunnelen i Byrudberga. I nord jobbes det etter planen, og jeg mener at det kommer en sak i kommunestyret før sommerferien.

– Tror du at det i 2025 vil være to tunneler i Feiring?

– Ja, det tror jeg, svarer feiringministeren.

 
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no