19. sep
UNDERJORDISK. Alle biler tilhørende Jessheim Park skal parkeres under bakken. I Ullensaker skal hver nye leilighet ha 1,2 parkeringsplasser.
 
Vil ha færre sentrale parkeringsplasser
Flere byer snakker om å redusere antallet parkeringsplasser. Utbyggerne og markedet er enige.

Publisert: 16.feb.2017 10:01
Oppdatert: 28.feb.2017 12:04

I fjor ble Boligvekstutvalget i Oslo nedsatt av byrådet. Oppgaven deres er å forslå tiltak som bidrar til økt boligbygging. Før jul leverte de 59 forslag til politikerne, og ett av disse er å senke kravet til antall parkeringsplasser i nye boligprosjekter.

Også i andre byer er dette et tema blant politikerne. Boligutbyggere i sentrale strøk har sett trenden en god stund allerede.

250.000-350.000 KRONER

Kjetil Kronborg er daglig leder i Jessheim Panorama som er inne i siste byggefase nå. Prosjektet inkluderer en underjordisk parkeringsplass til hver leilighet.

- Gjennomsnittprisen i markedet for denne typen parkeringsplasser ligger på 250.000-350.000 kroner. Det er ikke bare selve plassen som koster, fellesarealene må også regnes inn, sier han.

- Uten parkeringsplasser hadde leilighetene blitt rimeligere?

- Naturlig nok, men det er ikke realistisk å bygge slikt uten parkeringsplasser. Men det er stor forskjell på å tvinge utbyggeren til å bygge 1,2 parkeringsplasser som Ullensaker kommune gjør, og å levere 0,7 som markedet etterspør, sier han.

Kronborg påpeker at etterspørselen etter parkeringsplasser i sentralt beliggende boligprosjekter går ned.

- Ofte er plassene inkludert i leilighetsprisen. Der man lar boligkjøperne velge selv om de vil kjøpe ingen, én eller flere parkeringsplasser, er tendensen at bare 50-70 prosent velger å kjøpe. Den trenden har festet seg og bransjen ser nå at dette er gjennomgangstonen, sier han.

MAKSIMALT, IKKE MINIMUM

Kommunedelplanen i Skedsmo har i sine krav rundt fortettingen av Lillestrøm en maksimalgrense på 0,7 parkeringsplasser per leilighet. Akkurat slik overordnede myndigheter og markedet etterspør.

- I Ullensaker kommune er det derimot et minimumskrav på 1,2 plasser per leilighet. Én til beboerne og 0,2 til gjester. Det er et svært strengt krav, sier Kronborg.

Jessheim Panorama fikk i reguleringssaken redusert kravet til ca. 1,09 plass per leilighet, selv om byplanen krever 1,2.

FÆRRE TAR LAPPEN

I 1991 hadde 80 prosent av unge mellom 18 og 24 år førerkort for bil. I 2016 var andelen nede i 64 prosent. I 1992 tok 60 prosent av jenter og 73 prosent av gutter mellom 18 og 19 år førerkort, mot 46 og 53 prosent i 2011. Stadig flere unge tar altså ikke førerkort, en trend som også gjelder utenfor storbyene, og er internasjonal.

Transportøkonomisk institutt står bak en studie som viser at nedgang i antall førerkort er størst tettbygde strøk, men også tydelig der folk bor mer spredt. Analyser viser at førerkortandelen i liten grad øker med alder, noe som trolig skyldes at langt færre ikke-vestlige innvandrere har førerkort enn den norskfødte befolkningen. Bilbruken blant unge er redusert, dels ved at færre har førerkort og dels ved at de som har bruker bilen mindre enn før. Bilbruken totalt i befolkningen har holdt seg mer eller mindre stabil siden 1992 viser studien. Nedgangen blant yngre veides opp av økning blant eldre, men de som tar førerkort senere bruker bil langt mindre enn de som tar førerkort som yngre.

 
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no