20. sep
VIKTIG VEIVISER: Silke Bagschik i samtale med Volkswagen-direktør Harald Edvardsen-Eibak. Den tyske bilprodusenten har jobbet tett med den norske avdelingen i utviklingen av sine kommende elbiler. ?Foto: Morten Abrahamsen / NTB
 
Når Volkswagen forbereder seg på å lansere den elektriske I.D-serien, ser de til Norge
Vil lære av Norge.

Publisert: 23.jun.2018 12:00
Oppdatert: 22.jun.2018 12:03

I regi av den norske importøren legger det store bilkonsernet fram sine planer for representanter for 30 land.

NYTT NIVÅ

– Vi har gitt arrangementet kallenavnet «mission control». For dette skal bli en helt ny måte å gjøre det på for oss. Ikke bare er det en ny linje med biler, bilen skal også ha et helt nytt nivå av samhandling med dem som disponerer bilen. Det er ikke bare en bil for oss, men en revolusjon, sier Silke Bagschik, styremedlem i salgs- og markedsavdelingen og sjef for e-mobility i Volkswagen.

Målet med arrangementet er å forberede den digre Volkswagen-organisasjonen på det elektriske skiftet, og det er på ingen måte tilfeldig at konferansen er lagt til Norge.

HOVEDMARKED

– Norge vil være hovedmarkedet for I.D. i begynnelsen. Vi startet med I.D.-ideen i fjerde kvartal 2015, og i 2016 dro hele ledelsen over til Norge for å lære. For å se inn i framtiden, se hvordan det var i Norge, sa Jürgen Stackmann, styremedlem i salgs- og markedsavdelingen til Volkswagen.

Stor overgang

Stockmann mener Norge har vært sentral i utviklingen av elbilene.

– I Norge kan vi se effekten av elbilene. Dere har vært et slags betatest-land. Her kan vi se hvordan det blir når myndigheter og kommersielle aktører samarbeider, hvordan insentiver og infrastruktur fungerer. Jeg mener Norge nå viser hvordan det kan være i andre land om ti år.

I lokalet står en fullskalamodell av I.D.-modellen som skal lanseres i første kvartal 2020. Bilen har form som en kompaktbil, og Stackmann sier den skal koste det samme som en Volkswagen Golf diesel. Den skal raskt følges opp av flere I.D.-varianter, blant annet en SUV.

FLEKSIBEL PLATTFORM

– I.D. skal være et globalt produkt, med modeller som er bygget på samme fleksible plattform, sier Stockmann.

For et konsern som Volkswagen er det en stor overgang når de nå skal satse på elbiler som ikke bygger på eksisterende modeller. Nye fabrikker må bygges, og enorme mengder av personell må lære seg nye ting. Men Stockmann er sikker på at dette er veien de må gå, og at elbiler er framtidens produkt. Han legger også til at Tesla har vært viktig for imaget til elbilen.

– Fra at elbiler var litt merkelige biler for noen få, har Elon Musk klart å vise at en elbil faktisk er rask og morsom.

 
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no