20. sep
E16: 90 kilometer i timen er for sakte her, mener Ordfører Tom Staahle; medlem i transportkomiteen på Stortinget for FrP, Tor André Johnsen; FrPs parlamentariske leder Hans Andreas Limi; gruppeleder i Viken FrP, Vibeke Limi; Fylkesleder i FrP Liv Gustavsen.
 
FrP vil øke hastigheten fra 90 til 100 km/t
Fremskrittspartiet og ordføreren i Ullensaker, Tom Staahle, vil øke hastigheten fra 90 til 100 på firefelts motorvei. E16 ved Kløfta er et bra sted å begynne, mener de.

Publisert: 08.aug.2018 06:00
Oppdatert: 07.aug.2018 14:39

FrP ønsker en nasjonal permanent fartsgrense for firefelts motorveier. Ordfører i Ullensaker, Tom Staahle, mener Kløftavegen (E16) fra Kløfta til Kongsvinger er et bra sted å begynne. Her vil de øke hastigheten fra 90 til 100 kilometer i timen.

EN VISS SAMMENHEng

– Jeg kjører mye på denne veien, og de fleste her ligger godt over nitti. Her går det rett fram, er gode av- og påkjøringsfelt, og da må det være en viss sammenheng mellom de kravene som ligger på veien, og den opplevde kvaliteten for dem som kjører på veien, mener ordfører Tom Staahle.

– Bygger landet

Staahle og en topptung gjeng fra Fremskrittspartiet møter EUB på Kløfta. Etter at alle ble bortvist av politiet for å stå i veiskulderen på motorveien, fortsetter diskusjonen.

– Vi bygger landet, og det er ikke bare viktig å bygge veier, men vi må få ned reisetida, sier Tor André Johnsen, medlem av transportkomiteen på Stortinget for FrP.

– Avkriminaliserer bilister

FrP mener at mye av grunnen til at folk kjører for fort, er at fartsgrensene er for lave.

– Vi er opptatt av rett fart på rett vei, slik at folk respekterer fartsgrensene. Farten må oppleves som riktig, og ikke unaturlig lav, forklarer Johnsen.

På E16 er hastigheten i dag 90. Målinger viser at bilene i snitt ligger et par-tre kilometer i timen over fartsgrensen. Hvis man øker hastigheten, så vil man få ned antallet som bryter loven, hevder FrP.

ØKER IKKE

– Vi så på E18 og E6 at hastigheten ikke øker noe særlig når fartsgrensene blir hevet. Men de som kjører ulovlig, vil nå kjøre lovlig. Vi avkriminaliserer bilistene, sier Johnsen.

Veien det er snakk om går fra Kløfta til Kongsvinger, og videre til Sverige.

– Nordmenn reiser mye, og er mye i Sverige. Det er ikke naturlig at vi skal ha en vesentlig bedre veistandard, men lavere hastighet. Det reagerer folk på, og det skjønner jeg, forteller Johnsen.

Mener 90 er riktig

Statens vegvesen på sin side mener at fartsgrensene på E16, er riktig sånn som den er.

– Fartsgrensene er satt ut ifra de kriteriene som gjelder. Det er gjort en gjennomgang av den veien, og hvilken fartsgrense som skal være der, i henhold til disse kriteriene, forklarer Nils Audun Karbø, veiavdelingsdirektør i Akershus.

– De må jo ha sin mening, og det må vi respektere. Men man må forholde seg til fakta. Jeg sitter som leder i representantskapet til Øvre Romerike brann og redning, som kjører ut på ulykker på E6, og der har det ikke vært noen økning i frekvens i vår region, sier ordfører Tom Staahle.

Dette må du betale i bot i 90-sonen

+ 5 km/t = 800 kr

+ 6–10 km/t = 2100 kr

+ 11–15 km/t = 3400 kr

+ 16–20 km/t = 4700 kr + to prikker

+ 21–25 km/t = 6400 kr + tre prikker

+ 26–30 km/t = 8500 kr + tre prikker

+ 31–35 km/t = 10200 kr + tre prikker

+ 36–40 km/t = 10650 + tre prikker

+ 41 km/t --> Førerkort blir inndratt.

 
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no