18. nov
EM-KLAR. Glenn Haug skal kjøre alle EM-rundene i rallycross denne sesongen. Her er han klar med sin nye bil.
 
Glenn Haug har bygd opp egen bil og buss til debuten i rallycross-EM
EIDSVOLL. Etter tre døgn i «hjemmesnekret» buss og 3200 kilometer på vegen, skal Glenn Haug til helga kjøre EM-runden i rallycross.

Publisert: 14.apr.2016 12:15
Oppdatert: 27.jan.2017 14:06

- Dette skal bli gøy. Jeg gleder meg. Dette sier unggutten Glenn Haug. EUB rakk å få en prat før langturen til Portugal startet.
All fritid i hele vinter er blitt brukt i garasjen. Stort sett hver eneste kveld og hver eneste helg har Glenn, stefar Hans Petter, gode venner og fagfolk tilbrakt i garasjen på Dokkenmoen.
Det er heller ikke få kroner som er blitt investert i bil, buss, verktøy og reservedeler.
LES OGSÅ: Kjører for et av verdens beste team

SELVGJORT ER VELGJORT

- Jeg var heldig da jeg fikk tak i en Citroën C2 fra 2009 til en rimelig penge. Det som imidlertid ikke var så hyggelig var at det ble motor-ras med en eneste gang. Motoren var det bare å skrote. Det var ingenting igjen av den og dermed ble det bygging av ny motor på toppen av det hele, sier Glenn Haug.
- Vi fant tidlig ut at når vi var tvunget til å bygge ny motor, så skulle vi gjøre det ordentlig. TS motorteknikk gjorde jobben. Han er veldig dyktig og gjør alltid sitt beste. Han leverer heller aldri ut motoren uten at han vet at alt er som det skal være. Motoren yter nå 215 hestekrefter og i denne bilen skal det være bra, sier Haug.
Bussen, en Volvo fra 1992, fikk de tak i på Meråker. Den er bygd om med do, dusj og sengeplasser til sju. Den bakre halvdelen er blitt totalt ombygd i løpet av vinteren etter et stort antall dugnadstimer.
LES OGSÅ: - Jeg husker ikke noe fra finalen, tenkte bare «kom deg til mål»

MÅL OM SEMIFINALE

- Det er vel mange som stiller til start med det råeste som er tilgjengelig av utstyr?
- Ja, det er nok korrekt. Det er opp mot 30 i denne klassen og noen har nok brukt store summer for å få det råeste som er av bil, motor og utstyr. Vi har fått god hjelp av noen sponsorer og har et totalbudsjett på en halv million kroner. Men vi skal bite fra oss, sier Haug.
- Hvilke mål har du sportslig?
- Jeg stiller alltid på startstreken for å vinne. Men på dette nivået er det ikke veldig enkelt å seire. Målet er å komme til semifinaler. Da må jeg være blant de 12 beste etter tidskjøringen.
Bli abonnent: Få tilgang til alt som publiseres på eub.no - inkludert e-avis

LAVBUDSJETT

- Team GHRX har et lavbudsjett, så der andre kan bruke både en og to millioner kroner i sesongen, har vi satt oss som mål å holde oss innenfor en halv million. Da er ikke all dugnaden omregnet i timer. Vi har et aktivt og engasjert team og veldig opptatt av gode resultater, sier Haug
I 2014 så 26 millioner TV-seere programmer fra rundene. I snitt hadde hver runde, 2.1 millioner seere. Dette antallet forventes å øke til 45 millioner totalt og 4 millioner per runde i 2016. Så rallycrossinteressen er voksende også etter Petter Solbergs inntreden.
I tillegg til Glenn er to onkler, stefar og to kamerater klar for et motoreventyr. Først 320 mil i buss og så action på rallycrossbanen.
Følg Eidsvoll Ullensaker Blad på Facebook

 
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no