16. nov
 
Knut Ove har syklet alle 40 UCK-karusellene: – En vanvittig bra prestasjon
I år arrangeres UCK-karusellen for 40. gang. Kløfta-karen Knut Ove Woldvik har vært med på alle sammen.

Publisert: 23.mai.2018 21:00
Oppdatert: 23.mai.2018 21:26

– Det året jeg begynte å sykle, da jeg var 13 år, var også det første året det ble arrangert karusell, sier Knut Ove Woldvik til EUB.

Denne tirsdagskvelden er det få minutter til det andre løpet av årets UCK-karusell går av stabelen. Den nå 53 årige mosjonisten sitter i trappa utenfor Gystadmarka skole og fester startnummeret på drakta.

KAN IKKE GI SEG

– Nå om dagen er karusellen de sykkelturene jeg får. Før i tiden var det måten jeg kom i gang med sykling, så ble det etter hvert slik at jeg hadde vært med så lenge at det ble vanskeligere å gi seg, sier Woldvik.

Først da Kløfta-mannen rundet 30 karusellår begynte han å tenke på at det begynte å bli mange. Siden har han tatt år for år, til det nå har blitt 40 i rekken.

– Jeg tenker ikke så mye på det, men fordi jeg har vært med hvert eneste år så er det aldri noe spørsmål. Da må en bare være med neste år også. Det er bare sånn det er, sier han og smiler.

STOR UTVIKLING

I siste halvdel av karusellens historie har den utviklet seg mer i retning av å være et ritt i ordets rette forstand. Woldvik har erfart stor utvikling fra de første og til dagens utgave.

– Det var mer for alle til å begynne med, både barn og voksne. Det har gått i bølger og var veldig populært de første årene, før det gikk litt ned, og så har det tatt seg opp igjen. Det har fått en litt annen karakter nå som mange bruker karusellen som treningsritt, sier Woldvik.

Fra 53-åringen begynte å sykle som 13-åring har han også opplevd stor utvikling i sin egen karuselldeltakelse.

– Jeg har gått hele vegen. Da jeg begynte var jeg den dårligste, så ble jeg vel klassevinner et år eller to. Og nå er jeg dårligst igjen, sier han og ler.

Selv om den har blitt mer elitepreget med årene har karusellen fortsatt plass til alle. Noen minutter etter at ekspressklassen har rullet av gårde stiller Woldvik seg opp på halen av startfeltet i trimklassen.

– Hadde det ikke vært for denne karusellen så hadde jeg nok ikke drevet med sykling i det hele tatt lenger. Det at jeg får satt på meg startnummer noen ganger i året gjør at jeg fortsatt kommer meg på sykkelen, sier han.

Ullensaker Cykleklub-leder Hans Petter Trondsen er også karusell-speaker. Han er dypt imponert over sin klubbkollega som har deltatt på samtlige karuseller.

– Det er en vanvittig bra prestasjon. Det er bare å ta av seg hatten, for det er helt utrolig, sier Trondsen.

VAR LEDER

Før starten går veksler veteran Woldvik noen ord med en annen rutinert karusellmann. 75-årige Olav Harald Moe, som nå gjør seg klar til å sykle, hadde selv ansvaret for UCK-karusellen i dens tidlige år på 80-tallet.

– Det er mer profesjonelt i dag. Den gangen var det tidtaking og «punching», med dommere som måtte følge med og se hvem som kom først i mål. Det er blitt utrolig mye enklere nå, sier han.

Sunnmøringen kom til Ullensaker i 68, og etter at han pensjonerte seg fra jobben i kommunen har syklingen igjen fått en større plass i livet.

– Noe må en jo holde på med. Det er en av de aktivitetene jeg driver med for å holde meg i noenlunde form. Det går i sykkel og ski, for løping har blitt for tøft for beina. Men på sykkelen føler jeg fortsatt at jeg kan være med, sier Moe.

BRETTET OPP ERMENE

UCK-karusellen har vært arrangert hvert år uten avbrudd siden oppstarten. Klubbens arrangementsansvarlig, Kløfta-karen Nils Morten Rognstad, forteller at det i år var fare for at de for første gang måtte avlyse hele karusellen.

– Vi fikk en utfordring med den nye veitrafikkloven for sykkelritt på vei. Da er det mange arrangører som har innstilt sine landeveisritt, og vi vurderte det samme, sier Rognstad.

Den nye sykkelforskriften trådte i kraft fra nyåret og skjerpet kravene for å stå trafikkvakt. Hovedutfordringen er at kravene innebærer kurs der deler av opplæringen foregår som klasseromsundervisning og praksis.

Det første rittet i årets UCK-karusell ble avlyst fordi klubben ikke hadde fått kurset nok vakter i tide. Nå er karusellen imidlertid godt i gang, med vakthold helt etter boka. Det gleder også klubbleder Trondsen.

– Slik regelverket har blitt må vi ha mer vakter og kursing, og vi ser at mange klubber heller legger ned i stedet for å prøve å fortsette. Men hvis landeveissykling ikke skal dø ut på lokalt nivå må vi prøve å skaffe vakter og prøve å få det til. Og da er vi en del folk i Ullensaker som synes det er ålreit å brette opp ermene, sier han.

RASKERE OG RASKERE

Trondsen har vært klubbens leder i syv år og medlem dobbelt så lenge. Arrangementsansvarlig Rognstad har vært med i klubben siden 80-tallet. Begge er svært glade for at karusellen kunne fortsette.

– Vi er veldig fornøyde med det, og at vi opprettholder et tilbud for dem som kjører landevei. Det er ikke så mange ritt av denne typen, som krever lite for å starte, sier Rognstad.

Årets deltakertall ligger på rundt 80 syklister. Rytterne kommer fra hele østlandet, og lokalt stiller en del fra arrangørklubben og fra kommunene rundt Ullensaker.

– Karusellen er åpen for alle, men majoriteten består av flere og flere raske ryttere. Det er en utvikling vi ser på med litt bekymring, fordi det kan skremme vekk dem med lavere ambisjoner, sier Rognstad, som vil at også dem som ikke sykler like fort skal føle seg velkomne.

– For oss betyr karusellen mest at vi får samlet et sykkelmiljø. Det er ingen voldsom økonomi i den, vi kjører ingen premier, men legger opp til en liten servering etter rittene med boller og noe å drikke. Den er mest for at folk skal kunne møtes og få trent på å kjøre ritt, sier Rognstad.

TOK GREP

For to år siden fikk UCK-karusellen mye oppmerksomhet av den uønskede sorten. På et filmklipp kom det fram at flere syklister brukte tilnærmet hele veibanen på deler av strekningen mellom Dal og Nordkisa. Alle de 125 rytterne i ekspressklassen ble disket etter hva sykkelklubben selv betegnet som livsfarlig sykling. Karusell-ledelsen sier de har unngått nye slike episoder. I ly av bråket har de tatt grep som å redusere antallet i startpuljene og flytte tidspunktet til senere på kvelden.

– Det har blitt veldig bra. Sykkelryttere må ta ansvar for egne handlinger og være bevisste, og gjør man det går dette helt fint. Her i Ullensaker føler jeg at vi ikke har de helt store problemene, sier Trondsen, som kjenner trafikkbildet fra flere sider gjennom sitt daglige virke som leder i Skedsmo Bud og Vare.

Til denne karusellsesongen har klubben hentet inn hjelp fra politiet som kjører sammen med syklistene under ritt.

– Det gjør det lettere å gjennomføre. Når vi leier inn politiet som kjører foran med blålys får det hele en tryggere ramme. Det er forebyggende, folk tar mye mer hensyn, så det er noe vi kommer til å fortsette med, sier Trondsen, med blikket rettet mot mang en ny UCK-karusell.

LES OGSÅ: Slik vil syklistene løse krangelen med bilistene 

LES OGSÅ: Nytt liv med elsykkel

 
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no